Monday, November 9, 2009

Pelayan Seks


Di Malaysia, dianggarkan terdapat lebih kurang 142,000 perkerja seks (mengikut analisis International Labour Oragnisation).

Sementara kebanyakkan kajian terkini mengutarakan kisah-kisah tragik para pekerja seks, terutamanya wanita dan kanak-kanak yang telah ditipu atau dipaksa kedalam kancah pelacuran, akan tetapi survey yang dijalankan oleh International Labour Organisation menunjukkan bahawa kebanyakkan pekerja yang berkerja dalam industri seks adalah bagi tujuan-tujuan yang agak paragmatik dan sedar akan bahaya pilihan yang mereka buat.

Hampir separuh daripada responden yang diwawancara bagi kajian tersebut telah menyatakan bahawa rakan-rakan adalah punca mereka terlibat kedalam kancah pelacuran yang mulanya untuk mencari wang mudah. Pekerjaan seks menjamin bayaran yang lumayan khasnya bagi gadis muda yang tidak berpedidikan, biarpun stigma dan bahaya yang terdapat dalam pekerjaan tersebut. Dalam kebanyakkan kes, pekerjaan seks mereupakan satu-satunya alternatif bagi perempuan di dalam komuniti yang berdepan dengan masalah kemiskinan, penganguran, perkhawinan yang gagal dan tanggunjawab keluarga dalam ketidakhadiran program-program kebajikan sosial.

Bagi ibu-ibu tunggal yang mempunyai anak, ia merupakan jalan yang paling mudah dan fleksibel, menjimatkan masa, dan berbayaran tinggi berbanding dengan pekerjaan kilang atau sektor perkhidmatan lain. Survey telah mendedahkan bahawa terdapat ramai pekerja seks yang ingin meninggalkan pekerjaan tersebut jika boleh, tetapi khuatir akan kehilangan sumber pendapatan yang lumayan jika bertukar kerja.

Walaupun sebegitu, survey juga menunjukkan bahawa dari pengalaman kebanyakan pekerja dalam industri tersebut, pelacuran merupakan antara pekerjaan yang paling mengasingkan. Di Malaysia, pendapatan dalam sektor seks adalah jauh lebih tinggi berbanding dengan mana-mana buruh tidak mahir. Dalam sektor pembuatan misalnya, purata pendapatan setahun pada tahun 1990 adalah sekitar USD2,852.00 bagi buruh mahir dan USD1,711.00 bagi buruh tidak mahir. Secara perbandingan, seorang pekerja seks yang bekerja di rumah tumpangan termurah dengan pendapatan USD4 perpelanggan, dengan melayan 10 pelanggan sehari, dan hanya bekerja sehari dalam seminggu bagi tempoh lebih kurang 12 jam, mendapat purata pendapatan sebanyak USD2080 setahun.

Salah seorang pekerja seks yang diwawancara, menerangkan

“I dapat cari duit untuk tampung perbelanjaan kedua orang anak-anak aku. Susah nak cari orang jaga anak-anak bila kerja kat tempat lain. Kat sini i datang bila perlukan duit jer, dan senang sikit cari orang jaga anak tuk sehari”.

Kajian oleh International Labour Organisation ini hanya dikalangan pekerja seks yang mencari pelanggan sendiri dan bukannya dari kalangan peerja yang terlibat dalam operasi rumah pelacuran. Kajian juga menunjukkan bahawa pekerjaan seks lebih banyak dikawasan bandar dimana kos sara hidup adalah lebih tinggi.

0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.