Friday, November 6, 2009

Konsep Matrix

Dunia ini umpama matrix adalah kerana satu Universal atau Law yang meliputi semua perkara iaitu :

Asbab dan musabab atau Newton Law III : "every action there is reaction”..

Ini juga menjadi asas kepada future phenomenon atau future events..

Bila dikaitkan dengan Universal Law yang dicipta Allah SWT yang digabungkan dengan empat elemen kewujudan maka akan ada 'mekanisme' untuk suatu perkara berlaku.

Sejak beribu tahun persoalan mass, accidents, essence semuanya boleh di sesuaikan dengan Hukum yang disimpulkan oleh Hukum Newton III dan juga hukum Newton I dan II.

Namun apabila menerangkan suatu jasad boleh berubah (sifat, tindakbalas, ketahanan) seperti yang diperumpamakan dalam kisah siksaan di barzakh atau akhirat (badan yang boleh diganti berkali-kali) dan juga dari ada kepada tiada atau dari satu jasad menjadi banyak jasad (subpartikel atom, teleport, waliyullah yang berada ribuan tempat dalam satu masa) ini mengakibatkan semua hukum dan dan cara berfikir sebelum ini tidak releven dalam hal ini.

Maka golongan yang tidak faham ini menuduh wahdatul wujud, reincarnasi, syiah dan lain-lain yang sebenarnya pengalaman dan makrifat mereka belum mencapainya sedangkan surah An-Nur dalam Al-Quran berkenaan Nur atas Nur seolah-olah memberi hint bahawa ada satu bidang sains yang dinamakan Sains Kuantum mampu menerangkan atau membuktikan hal-hal yang sukar difikirkan itu.

Konsep matrix didapati menggabungkan antara cara berfikir lama dan sains Kuantum adalah 'mekanisme' terbaik buat masa ini. Bidang ini berkembang dan amat kreatif dan tidak disempitkan dengan “movie matrix' malah jauh lebih kompleks daripada itu..

Ianya bukan fahaman baru tetapi kaedah atau mekanisme terkini yang sesuai dan mudah difahami oleh generasi saintis dan support penerangan ilmu-ilmu makrifat oleh kitab-kitab sufi lama.

Penolakan sesetengah golongan menunjukkan mereka mengalami 'reaksi semulajadi penolakan' akibat kebimbangan 'tradisi lama' di 'ubahsuai'.

Jadi di sini knowledge saintifik, kebijaksanaan, makrifat, berfikiran terbuka dan ikhlas membataskan 'penerimaan' untuk berbincang hal matrix. Ini kita telah lihat reaksi fahaman tertentu sehingga menjadi perdebatan dan perbincangan mendalam kadang kala menjadi perselisihan kerana ego dengan aliran masing-masing, ini belum lagi ilmu berhubung kait dengan mazhab-mazhab dan aliran ilmu ketuhanan atau mistik dan sebagainya yang begitu lama.


Mereka cuba 'membawa' penjelasan 'keluar dari matrix' dan kembali dengan 'pegangan' yang dibimbangi oleh mereka akan mendapat 'hukuman' dari para wali yang menjadi guru mereka. Tetapi harus ingat ilmu yang dipunyai oleh manusia ibarat setitis dari lautan makrifat..Dan Allah boleh menjadi dan tidak menjadikan apa jua sekalipun. Sesungguhnya Allah Maha Kreatif lagi Maha Bijaksana.

Tetapi dalam ilmu selain ilmu agama misalnya satu dunia mengiktiraf do..re..me..fa..so..la..ti..do itu adalah nod muzik yang pakai untuk mencipta apa jua lagu dalam pelbagai bahasa di dunia dan sehingga tiada apa-apa perselisihan pandangan dan pengubahsuaian di antara ahli muzik dan pendengar muzik.

Hidup infiniti wujud ilusi yang ingin dinyatakan bahawa kisah matrix dalam filem The Matrix itu suatu perumpamaan untuk kata-kata Sayyidina Ali k.w bahawa " Bila kamu mati kamu tersedar dari mimpi"..


Walau bagaimana pun, manusia samada muslim atau no-muslim ada yang mendapat bonus atau di 'upgradekan' dari yang Maha Kuasa dengan pemberian hidayah, ilmu, ketenangan dan sebagainya bagi memberi peluang kesedaran atau penyesalan atas perbuatan dan sebagainya,masih lagi diberi peluang untuk memperbaiki keperibadian dan agar tidak mengikuti jejak langkah virus yang rosak dan merosakkan.

Persoalannya.walaupun kita sukar mempercayainya tapi kita hidup di dalam dunia dan mengalaminya apa juga ilusi di mana saja kita pengembara di dunia ini.

0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.