Sunday, November 1, 2009

Apa benda ni hidup infiniti ?

Ada orang tanya apakah hidup infiniti wujud ilusi yang menjadi tema bagi blog ni..erm..mungkin terlampau tinggi sangat nak faham yerk..tapi bukan disegajakan begitulah hakikatnya..ni ilmu kenal diri cara teknologi yang canggih manggis..hehe tak faham buat2 faham jerk..haha

Ok begitu definisinya yang akan kami perkenalkan menurut pengkajian yang tak seberapa..

Apakah Hidup Infiniti?

Ramai lupa berfikir bahawa kuasa Allah SWT harus menjadikan dan tidak harus menjadikan..

Dalam Al-Quran tidak menyebut bahawa selepas kiamat tiada lagi alam-alam (matrix-matrix) baru di wujudkan..


Dalam Hadits Qudsi yang diriwayatkan oleh Mujahid

كنت كنزا مخفيا فأردت أن أُعْرَفَ فخلقت الخلق فبي عرفوني

"Aku (Allah) adalah perbendaharaan yang terpendam (kanzan makhfiyyan). Aku 'ingin supaya dikenal, maka Aku jadikan alam ini, sehingga dengan itu mereka mengenal Aku." (Bad' Khalq al-Samawat wa al-Ard, hal. 10)


Buktinya bila kita pancarkan cahaya ke dalam cermin, maka cermin dalam...cermin dalam cermin..selagi ada imej yang terhasil (Infiniti) akan terlihat cahaya serentak..Inilah maksud Wujud Infiniti tanpa masa, jarak dan tempat atau melampui pelbagai dimensi.


Di sini juga konsep dikatakan konsep keikhlasan kita pada Allah yang membawa kita mencapai makrifat (melepasi halangan matrix) bukan untuk mendapat kelebihan apa-apa tetapi matlamat yang satu iaitu mengenal dengan sebenar Pencipta dan Kenali Rahsia Diri.."Hidup Infiniti..Wujud Ilusi.."


Oleh itu,untuk memahami kita perlu keluar dari alam nyata melihat dengan matahati, perbendaharaan yang terpendam itulah yang perlu gilap, dikaji dan di kenali dengan membebaskan diri halangan matrix.


Penulis mendefinisikan : Hidup Infiniti adalah suatu kehidupan setelah melepasi atau membebaskan diri daripada halangan matrix ilusi [alam ilusi] dengan cara dan kaedah tertentu dengan mengkaji asal kejadian. Tiada tuhan (apa-apa dalam matrix yang kita sangkaan dapat memberi kesan ) melainkan Allah.

Oleh itu, cara untuk membuka tabir makna kehidupan untuk menangkap hakikat hidup ini adalah saperti kita menguliti bawang. makna kehidupan di kodkan dalam gentik kita ,namun untuk membaca kod genetik ini , kita mesti melihat permukaan yang berlapis lapis dari kehidupan ini.


Setiap lapisan merupakan dunia yang tersendiri . Dunia-dunia ini adalah apa yang telah kita berikan reality yang positif dan makna kepadanya. Ketika kita mengupas kulit luar sebiji bawang , terlihatlah lapisan kedua ,lalu lapisan seterusnya dan seterusnya hingga ketika kita sampai kepada isi bawang tersebut dan membuka lapisan terakhir , yang tersisa hanyalah ruang kosong .


Ruang inilah juga ada pada saat yang sama ketika diluar lapisan bawang tadi, bawang tersebut dtembusi oleh ruang, sama seperti kita, ditembus oleh Yang Maha Wujud.Di sana yang ada hanyalah Yang Maha Wujud.

Teori Kewujudan


Disini penulis ingin mengutarakan bahawa terdapat dua teori sebab-sebab kewujudan:


Teori Pertama : Dari satu kepada banyak dan kembali kepada satu.


Kebanyakan aliran-aliran spiritual (kerohanian) terikat dengan teori ini kerana ia mudah di fahami iaitu Allah jadikan alam kemudian dijadikan manusia sebagai makhluk paling istimewa kemudian musnah dan yang tinggal hanya Zat Allah . Yang ini terikat dengan satu asbab (sebab) dan satu musabab (penyebab).


Teori Kedua : Dari satu kepada banyak dan terus 'explore' dengan mewujudkan matrix-matrix (alam-alam) yang silih berganti (kelahiran dan kematian) dengan entiti atau makhluk yang berbeza.


Teori ini menerangkan Khazanah Allah yang seolah-seolah 'infiniti'.'Pengembaraan atau musafir yang tidak pernah tamat walaupun berada dalam syurga yang ditambah nikmat dan demi nikmat iaitu matrix-matrix (alam-alam) seterusnya..

Justeru itu,untuk mengenali pencipta yang menciptakan kita ini kita kembalikan kepada saripati atau rahsia di sebalik dua kalimah syahadah ini ketika manusia bersyahadah di alam arwah sehingga fitrah manusia mengakui keesaan Allah. Kemudian disempurnakan dengan syahadatain (dua kalimah syahadah) لا اله إلا الله محمد رسول الله sesuai ajaran Islam.

0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.