Monday, November 9, 2009

Orang berniaga kita berniaga juga..iklan mana?


Orang berniaga kita berniaga tapi sejauh manakah promosi atau pengiklanan yang mampu menawan hati pembeli ?

Agenda jual beli adalah dengan iklan, sesebuah syarikat perniagaan sanggup memperuntukan dalam pelan perniagaannya dengan ribuan atau puluan ribu untuk mempromosikan barangan yang dijual agar lebih ramai pelanggan membeli dan pergerakan jual-beli barangan kita lebih cepat dan pantas dengan kelajuan seperti cahaya atau secepat teknologi masa kini.

Kini teknologi internet merupakan salah satu medium untuk pengiklanan yang paling berkesan dalam mencapai target pelanggan yang lebih mantap dan ramai dan kosnya tidak begitu mahal untuk melanggani pakej pengiklanan berbanding dengan media-media utama yang tersedia ada.Walaupun dikatakan persaingan tetapi ianya bagus dalam merancakan peniagaan bagi sesebuah syarikat atau individu.

Iklan harus diwar-warkan dan disampaikan dengan pantas dan cepat dimana jua terutama tempat orang ramai menjadi tumpuan samada di tv,akhbar atau internet.Selagi di sebut dan disiarkan iklan berkali-kali maka lama kelamaan akan memberi impak lebih berkesan.

Jadi, disini kalau di internet bermacam-macam pakej pengiklanan dan jenis yang telah disediakan oleh sesebuah komuniti atau website atau blog secara individu samada berbentuk banner, video atau audio dengan harga yang berpatutan.

Di mana-mana negara pun, rancaknya aktiviti perniagaannya adalah bergantung kepada iklan dan promosi yang dilakukan.Tanpa strategi pengiklanan yang betul menyebabkan perniagaan tersebut menjadi hambar dan lesu.

Di Mesir misalnya, masyarakatnya suka berniaga kerana penduduknya ramai yang mencecah ke 72 juta penduduk dan aktiviti perniagaan begitu rancak samada menjual barangan-barangan terpakai atau lama.

Apa yang saya perhatikan walaupun ada persaingan tetapi ia masih sihat dan aman kerana hubungan komuniti atau 'kemanusiaan' dan kekeluargaan yang begitu kuat dan tidak mengambil kisah walaupun kedai berdekatan dengannya menjual barang yang sama dengan kata lain tiada kes dengki dan menyerahkan usaha perniagaannya semua rezeki itu datang daripada Allah dan
Allah itu Maha Kaya menjadi 'slogan' dalam perniagaanya.

Kalau melihat strategi pengiklanan yang dilakukan antaranya :

1-Semasa pembukaan kedai baru mereka mewar-warkan dengan harga promosi dan bunyian lagu-lagu beserta lampu-lampu berkuasa tinggi dipasang supaya menarik perhatian orang ramai.

2-Penyebaran risalah-risalah di merata tempat orang ramai berkumpul termasuk di kesesakan lalulintas semasa kenderaan berhenti.Selepas orang menunaikan solat jumaat dan menyebaran risalan iklan ke setiap apartment.

3-Mengeluarkan Akhbar khusus untuk iklan mengikut jaringan peniagaan lain.

4-Melalui rangkaian-rangkaian siaran parabola tertentu.

5-Khidmat penghantaran yang diterima melalui telefon terutamanya kedai runcit, farmasi dan pemakanan (keutamaan kepada barangan keperluan utama).

6-Kekuatan kekeluargaan yang kukuh.

7-Masyarakat penyayang kepada kanak-kanak.

Berdasarkan daripada strategi tersebut, dari segi perniagaan online masih lagi bergerak perlahan kerana hubungan luar mereka begitu kuat.

Bagaimana mencari atau membeli pakej pengiklanan yang paling berkesan dan harga berpatutan di internet ?

Setiap perniagaan kita telah merancang sasaran pelanggan samada mengikut umur, barangan, profesion dan sebagainnya.Maka, kita akan mencari komuniti tertentu untuk memasang/sewa iklan tersebut.

Jadi kita harus meneliti dan membuat kajian sedikit masa yang paling popular buat masa ini kita akan mencari komuniti blogger yang ratusan ribu orang ramai berkumpul dan mesejnya begitu cepat seperti melanggan iklan banner di http://www.nuffnang.com.my/advertiser-registration/

Berdasarkan kajian, mentaliti peniaga masih negatif dan menganggap satu kerugian untuk membeli pakej-pakej pengiklanan dan tidak menganggap sebagai 'pelaburan' yang telah diperuntukkan dalam pelan peniagaannya.

Sebenarnya kekuatan pengiklanan akan lebih cepat tersebar jika kita menyertai sesuatu komuniti yang kuat dan besar.

Komuniti blogger yang telah dikumpulkan melalui komuniti Nuffnang misalnya merupakan kumpulan kaki-kaki blogger yang sering memasang pengiklannnya dari syarikatnya.Kini sudah melebihi 100 ribu orang ramai telah menyertai komuniti tersebut, jika kita membeli pakej iklan daripadanya pastinya iklan perniagaan kita akan tersebut 100 ribu blog dengan sasaran pengguna setakat ini 4 negara iaitu Singapore, Malaysia ,Philippines dan Australia.

Telah banyak syarikat2 besar juga merebut peluang untuk membeli pakej iklan melalui Nuffnang seperti Citibank, Nokia, Sony, Proctor & Gamble, Nokia, Nike, Nestle, dan banyak lagi.

Masa kini, blog merupakan salah satu medium yang paling pantas bergerak di mesin pencarian seperti google,yahoo dan sebagainya.

Selamat menilai dan mengkaji serta mengomen...

Sumber : http://alkiram.net

0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.