Sunday, November 8, 2009

Apakah Nuffnang ?

Nuffnang ialah salah satu rangkaian komuniti blogger/website yang menawarkan pakej Blogger or Advertiser. Secara rasminya telah ditubuhkan pada 27 Februari 2007 oleh 2 orang sahabat iaitu Timothy Tiah dan Cheong Ming Shen.Berbekalkan pengalaman yang mereka peroleh ketika melanjutkan pelajaran diluar negara dan menjadi blogger buat duit seperti Google Adsense dan lain-lain, dari situ mereka telah mengkreativifkan dan mengembangkan lagi program ini dan kini telah pun menembusi empat buah negara iaitu MALAYSIA,SINGAPURA, FILIPINA dan AUSTRALIA.

Kalau semasa awal penubuhannya target malaysia dan singapore..memandangkan sekarang ramai dah orang malaysia khususnya ramai yang ada blog dah (tak macam dulu2 lagi teknologi semakin berkembang dan akan basi kemudian direcycle dengan revolusi2 yang semakin hebat) jadi kalau sekarang ni malulah kan kalau individu atau sapa2 tak de blog ke website ke ! kalau dulu rasa malu gak kalau tade email hehe..

Ok..Program atau pakej ini telah diterima baik oleh blogger2 dari Malaysia,Singapura,Filipina dan Australia dan sekarang hampir mencecah ke 150,000 blogger yang telah berdaftar dengan Nuffnang. (boleh dikatakan dari tahun ke tahun sudah maju ke depan dan akan bertambah majulah...HIDUP NUFFNANG !! hahah cam penyokong setia lak..memang pun hohoho sebab aku dapat gak hasil skit sebanyak sambil2 memblog hehehe

Apa yang menarik tentang Nuffnang ini ialah ianya salah satu program buat duit yang TIDAK memerlukan modal untuk mencubanya..apa yang perlu kita ada ialah blog atau website.

Ramai blogger2 yang telah mendapat CEK dari nuffnang ini antaranya aku sendirilah (aku kat luar negara..so aku pakai nama mak je lah lagipun company ni kat msia..sbb tu aku pun tak dapat nak snap gambar cek..mak aku pun tertanya2 gak dulu cek apa hehehe hentam saja lah erk).

Kalau ikut sejarah ni aku lak pasal nuffnang ni aku dapat tahu dari tahun lepas dah nak dekat setahun dah cuma pendapatan jerk masih mendatar sebab tak de lah fokus sangat..Tapi memandangkan web nuffnang pun semakin mantap dah sekarang ni ada lah aku dok belek2 semalam lama gak tak belek..sebab dalam tu mmg kita kena belek pun..utk buat analisis tentang blog kita agar satu2 bahan kita nak publish tu dapat menarik ramai pelanggan ke blog kita..hohoho..Ok..masa tu kawan aku gitau dia pun baca blog orang ada yang dapat ribuan RM sebulan..cam ne dia buat ? pandai2 lew atas kreativiti dan rahsia empunya blog ar tu menarik traffic kat search engin yang popular seperti pakcik google atau pakcik yahoo dan sewaktu dengannya dan juga pertukaran link di antara blog2 kawan dsb...jadi aku pun terus jerk daftar sebab aku biasa men ngan google adsense jerk dapat earning USD100 baru leh request tapi lambat juga ar aku pun dulu pernah terima cek skali pastu kena bann saje (akibat rakus) pastu aku buat nama lain lak aku biarkan jerk malas nak klik2 kira orang view dah lah tak penting semua tu yang penting kt website atau blog kita tu..apa bahan yang boleh orang ramai masuk..penting 'ramai pelanggan' hohohohhoho..dan kat nuffnang pun aku tak jemput pun sapa2 suh klik..biarkan orang view jerk site mmg dapat juga..dia kira page impression kalau klik memang mantap lagi tu !

Jadi ringkasnya, Program buat duit Nuffnang adalah berasaskan kepada PPC (Pay Per Click) sama juga seperti Google Adsense, Bidvertiser dan beberapa program PPC yang lain. Berbeza dengan Google Adsense dan program pay per click yang lain yang membuka penyertaan dari kebanyakan negara di dunia, Nuffnang buat masa ini hanya membuka penyertaan dari Malaysia dan Singapura sahaja.

Mereka yang menyertai Nuffnang sebagai publisher akan mendapat pendapatan melalui klik pada iklan yang diletakkan di dalam blog masing-masing. Jika klik anda tinggi, pendapatan anda bertambah, jika klik pada iklan kurang, pendapatan anda kurang. So, dengan ringkasnya kita boleh katakan, blog yang mempunyai pengunjung yang ramai akan menjana lebih pendapatan, manakala blog yang kurang pengunjung, pendapatan dari nuffnang juga kurang.

Dulu macam2 gak aku join cam affiliate terutamanya aku dpt byk juga hasil hohoho (tade lah sampai berjuta2 agi tu ).

Tadi baru saja ajar kawan aku ni en.afzam http://superbrands-afzam.blogspot.com/
dulu sms aku nak belajar wat blog pastu aku suh bubuh nuffnang dan terus ajar sampai dia faham..dan rajin2 la update blog tu kalau pendapatan sampingan hehe halal ke? kalau nak cakap pasal hukum ni..sepanjanng aku tgk iklan pun tade lah lucah2 pun..iklan patato, cimb, LG dan lain2 company barangan..tapi ok lah...sebab komuniti diorang ni pun dah mantap dan dipercayai..lagipun dah ramai dah kaki blog dok pasang nuffnang kat blog masing2..

Plan aku nak tingkatkan lagi visitor dan juga nanti aku nak langgan iklan lak ngan nuffnang ni untuk bisnes...apalagi kalau sapa2 ada bisnes besar tu langgan lah iklan kat nuffnang ni..kalau nak iklan kat media arus perdana atau akhbar mungkin mahalkan tapi apa salahnya pengiklan mencuba juga kat nuffnang nih kan..hehehe

Tips : Blog anda akan jadi Membership status : Glitterati jika blog anda tiada apa rangkaian iklan lain..hanya nuffnang semata2..kalau tak masih berstatus no exclusive..Glitterati adalah lebihan yang banyak lagi berbanding no exlusive..ok


Jadi, tunggu apa lagi..kalau rasa nak buat duit gak meh ar join Nuffnang ni..Banyak lagi blogger2 yang telah pun dapat cek dengan nuffnang nih (termasuk aku) .So, apa tunggu lagi? yang mana tak join lagi tu, eloklah daftar dengan nuffnang ni dan yang mana tak ada blog lagi, buat lah blog, tak payah bayar duit pon ,buat blog free daftar dengan nuffnang pun free.MAU dengan TAK MAU saja. Tepuk dada tanyalah selera..nak daftar dengan nuffnang click disini www.nuffnang.com.my dan kepada yang tak ada blog lagi boleh daftar disini www.blogger.com.

Kalau perlukan bantuan kita ke meja rundingan hahahahaha utk diplomasi...ok pak2..ibu2..gue permisi dulu..

4 comments:

stingray 1:10 PM  

eheh! nice sharing

sudi-sudilah klik nuffnang kat blog aku plak ye hahaha

|.a.r.i.e.z.a.| 6:56 PM  

tu dia... musim nuffnang dh start balik... aritu reda kejap.. ni dh membara balik.. skali dia update blog dia. pergh. siap 2-3 post... adeh la labu... labu..

Anonymous,  11:34 AM  

cop cop
ade sikit yang keliru
knp bile ltk nuffnang gune modern template tak berfungsi?

pahlawan bertopeng yang baik hati 5:27 PM  

hai salam kenal ya. I love you full

  ©Template by Dicas Blogger.