Sunday, January 10, 2010

Melalutime..uptime..downtime..

Baru-baru ni aku sembang dengan sorang mamat ni....dia sound aku "ko ni xde akhlak Nabi"..mula-mula terkezut beruk gak aku kena sound mcm tu....ye la, selama ni aku dok bersosial dengan mcm-mcm jenih makluk kat dunia ni, ada kaki pukul, ada kaki pompuan, ada kaki mabuk, ada kaki tabliq, kaki bangku pun ada...tp dia la orang pertama sound aku mcm tu...

pergh, ikut hati aku bagi ja pelempang Gaban berkuasa 50 000 000HP ( sapa rajin baca komik tau la) tp ikut hati la...mujur aku ikut akal aku yg berkapasiti 1000 Tera Bite ni...jd aku senyum ja...(aku tak marah, jd tak yah la bagi hadiah) hahaha

aku pun pikir, betul gak dia cakap tu...selama ni kita ikut Sunnah Nabi tp kita tak ikut perangai, pemikiran Nabi...

jd aku kesimpulkan ada 4 jenis utama dlm Sunnah

1=Rupa ( simpan janggut, pakai celak dll)
2=Tabiat ( pas kencing berdehem, jalan laju sket dll)
3=Akhlak ( sila rujuk ustaz berdekatan dll)
4=Pemikiran ( mcmana dengan umat, mcmana nk kembangkan Islam dll)

aku nk sembang2 pasal pemikiran...pada pendapat aku, ramai tak amik port Sunnah ni, ye la Sunnah paling popular tu pun kawin 4...mana xpopularnya, ada 4 kapal...agak2 boring kapal layar, naik kapal selam, boring kapal selam naik kapal kayak...jangan naik kapral sing dah...nnt kena saman...sedangkan sultan dia leh saman..ini kan kita rakyat biasa...hahahaha


kadang2 aku fikir, boleh tak aku sampai ke tahap pemikiran Nabi? mcmana nk mengIslamkan semua org kafir? mcmana nk membentukkan ukhwah, persaudaraan...pendek kata pikir sampai ke tahap serigala dengan kambing boleh dok sekandang...dua dua ekor siap leh bergurau senda, main-main geletek dalam tu...

dengan keadaan lani yang meruncing....aku rasa kena tunggu gempa bumi 19 skala Hitcher baru ok kot.....ye la...ada la aku sembang dengan pakcik2 kat Penang nun..."apa raa, Fatah dengan Hamas tu...Palestin kena teruk pun dok gado2 lagi" tp dia pun sama gak..politik bukan main...sebut ja nama parti tu..teruih melenting

apa beza Palestin dengan kita? sama ja...diorang dijajah dengan zahir, kita dijajah dengan pemikiran, tp kita masih dok bertengkar tentang parti....

jd, kalo ada sapa2 gado2 pasai politik ni...aku mintak pendapat pasai Fatah Hammas dlu...bes x jd mcm tu? negara dok kena teruk tp dok gado sapa kuasa...haaa...sama la mcm kita....dok kata kat orang...kita lagi teruk..ahahaha lawak-lawak...yg lagi besnya, org-org tu kata diorang golongan bijak pandai..celik IT...tak tertipu dengan dakyah....hahaha aku rasa la kan, bila golongan pemikir Yahudi terbaca statement tu...gelak bergolek la diorang...mungkin mcm ni diorang golek ---->

antara org kena tipu pastu mengaku kena tipu pastu antara org kena tipu tp xsedar kena tipu..mana lg bodoh?hahahaha eh,dah nama kena tipu, mesti la tak sedar kan?hahaha ape la aku ni...

sambung lagi....ni belum masuk kes kafir mengkafirkan sesama umat.....

contoh...

ko masuk parti tu?Ko kafir...parti tu utk org kafir sbb dia parti kafir

Nabi yang ada title S.A.W pun tak penah sound kat org tu kafir...kita yg xda title walaupun R.A suka hati ja nk letak org tu kafir....pelik-pelik....kita lg hebat dari Nabi la sampai leh mengkafir2kan org?

alaa kawan, Nabi yg kompom masuk syurga pun mintak ampun lagi kat Allah...kita ni, nak bau kentut bidadari pun belum tentu lagi....

balik pada pemikiran tu....

boleh tak kita menangis bila nampak ada kapel Islam naik moto peluk? peluk sampai seat tu muat duduk 4 orang..punya la peluk katakan....

boleh tak kita menangis bila terkenang dosa-dosa kita?

boleh tak kita tunjukan Sunnah sebenar kepada dunia? walaupun hanya dalam pemikiran sekali pun?

boleh tak kita tunjukan akhlak sebenar Nabi kepada dunia?

boleh tak kita menjadi sebenar-benarnya Islam?

boleh tak kita kembalikan syairat kembali ke tempatnya?

boleh tak kita berenti bergaduh?

boleh tak kita berenti caci-mencaci?

boleh tak kita sama-sama jaga agama kita?

boleh tak kita keluar minum kopi satu meja walaupun berlainan parti?

boleh tak kita bersatu?

boleh tak kita berilmu?

boleh tak buang sifat ego?

amboiiii banyaknya...nk tulis lagi kalo maunya ada dalam berpuluh ratus ribu lagi....

TEPUK DADA TANYA IMAN
TEPUK DAHI TANYA DIRI
TEPUK ORG SEBELAH KITA LARI...

Kesimpulan aku kata, aku harap semua org dapat fikir macamana Nabi berfikir...bukan takat nak selamatakan Islam saja tp menyeluruh...aku malas nak membebel panjang-panjang...korang semua dah besar...dah boleh buat anak pun...hohoho...takkan semua kena suap plak kan?org kata banyak suap nanti jadi lembab...otak kurang cergas...hahahaha

0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.