Friday, January 15, 2010

Benarkah manusia itu gila untuk jalani kehidupannya?

Ya, kalau aku mengaku kita ni GILA, maka itu sudah satu step menuju WARAS. We are all MAD. Semuanya itu memang gila. Cuma bezanya, ada orang gila yang 'berusaha untuk waras dan melepaskan kegilaannya'. Dan ada orang gila yang berusaha untuk mempertahankan kegilaannya.

Itu CHOICE. Pilihan-pilihan hidup. Orang-orang fanatik itu ada di mana-mana, bahkan scientists juga banyak yang fanatik. Kefanatikan itu ada dimana-mana, dan BUKAN hanya pada agama-agama.

Orang-orang ATHEIST yang fanatik itu juga CUKUP BANYAK. Dan itu okey saja, kerana itu pilihan hidup mereka. Asalkan tidak memaksakan kehendak mereka kepada orang2 lainnya.Itu menurut aku lah..

Jadi... AGAMA2 itu (baca SEMUA AGAMA) dianuti oleh orang2 gila, yang TIDAK SEDAR bahawa mereka itu gila. Mereka itu merasa diri mereka 'waras', dan orang lain dari anutan mereka itu gila.

That's the difference.

Benarnya, kegilaan itu bukan cuma ada pada AGAMA2 bahkan semua pemikiran-pemikiran manusia mengandung benih dan buah kegilaan. Kalau tidak gila namanya bukan manusia..

Erm.... kalau tidak boleh gila juga namanya bukan manusia. So, manusia itu berjalan kedepan (bahasa biasa disebut evolusi) melalui segala kegilaannya.

For instance, misalnya 'British dan Jepun dulu memecah belah "Malaysia" dan kita harus menjaga kesatuan Negara Malaysia'.

Well, kalau aku kata, yang secara legal dan de facto MENYATUKAN Kepulauan Nusantara menjadi Malaysia itu adalah orang2 British atau Jepun, dan BUKAN orang Malaya. Cuba FIKIR !!!! Betul atau tidak?

So,kalau dilihat definisi gila.. yang kita tahu selain perkataan gila ialah persamaan dengan tidak siuman.

Gila ada bermacam2 dan bagaimana seseorang itu termasuk dalam ketogeri gila yang tidak
kegilaan.

Dikatakan semua manusia gila...mungkin boleh diterima.Gila berlaku apabila melihat perbezaan
fitrah. Haiwan juga boleh mengatakan manusia itu gila dan dalam kegilaan. Manusia yang berakal boleh menjadi pelbagai keadaan yang tak selayaknya sebagai manusia.

Haiwan tidak gila kerana ia berada dalam fitrah hidupnya sebenar.Apakah haiwan yg.telah menjadi pintar dikatakan gila..? Tapi manusia yang berakal dan berilmu masih tidak tau kedudukannya akan berada dalam gila tahaf profesional.

Loh Goh Ton dulu gila juga pergi tebas hutan bukit genting..org kata je 'membahasakan' dia gila..tapi sekarang orang lak 'tergila'2 nak rasa idup kt situ erk..

Thomas a-edison dulu org kata giloo..skrg manusia lak 'gila' kalau tade lampu..ekonomi terjejas..kalau dulu jenuh kena maki lah TNB tade elektrik seluruh malaysia..

Penciptaan telefon oleh Graham bell orang kata gila gak..tapi skang kalau tiada telefon ramai gila malah mati cepat tak sempat ke hospital.... saintis menuhankan akal..jadi hebat... Islam suruh guna akal biar jadi tuhan dunia..tapi ulama silam tidak faham buang akal.. buang dunia.

Apapun dalam kegilaan tersenyum kedamaian..hehehe..

Kadang kadang orang gila jenis tidak siuman lebih baik dan mulia dari orang yang di katakan Waras.

Orang yang dikatakan waras pakai smart seluar jing libaih dengan kemeja and nek tai...hehe tapi buang sampah merata rata jerk kan..

Datang orang gila yang tidak siuman dengan pakaian koyak rabak compang camping memungut sampah dengan senyum dan buang dalam tong Sampah..............Menuju kedamaian hakiki..

Dulu, aku selalu ajak orang gila makan kat warong dan terbiasa juga berkawan ngan orang gila dimerata ceruk...hohoho.... Bersembang macam2 cerita. Tapi kekadang susah nak faham. Sekejap ke Pahang, sekejap ke Sepanyol, sekejap ke Sentul.

Bagusnya banyak2 makanan dia cuma order Teh O je. 'Bahasa TUHAN' bukan semuanya kita faham.

Tapi ada juga member kata aku gila sebab belanja orang gila makan. Ntah sapa yang gila, aku pun tak tau. hehehe

Ada cerita..Si unta bermadah kepada si kaldai: 'Tidakkah ko ketahui.. sesungguhnya kuda itu, adalah bapak saudaraku dari ras ibuku'.

Kaldai terpegun: 'Aku ker gila atau engkau?'

Unta membalas: 'Akulah yang gila'

pelik gak... yang telah 'gila', tau lak dia 'gila'.

hahahahahahah gelak la korang yang macam2 gila atas dunia ni sedar tak sedar terserahlah..ada gila duit..gila pangkat..gila betina..gila jantan..gila dara..gila dot..dot..dot..huiiih banyaklah gila cuma versi jerk lain...

Lu fikirlah sama2..hohoho

0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.