Tuesday, January 5, 2010

Isu Penggunaan Nama ALLAH ?


Aku rasa terpanggil juga nak membahaskan tentang isu panas dan hangat tentang penggunaan kalimah Allah bagi agama lain..

Kristian Arab dan juga musyrikin Mekah dahulu juga menyebut Allah sebagai Tuhan. Nas-nas al-Quran dan al-Sunnah tidak membantah hal tersebut. Sama halnya kristian di Mesir mereka juga menggunakan kalimah Allah sebagai tuhanNya. Begitu juga mereka memberi salam...sama seperti orang Islam..

KALIMAH ALLAH DI MESIR

Dalam agama lain,maksud ALLAH itu,tidak sama dengan apa yang dimaksudkan oleh umat Islam.Memang tidak dinafikan,di Mesir,kalimat ALLAH juga digunakan oleh penganut kristian ORTODOKS.

Ini dapat kita saksikan sendiri dalam siri ceramah-ceramah agama yang disiarkan oleh beberapa rancangan di parabola ,nile set di Mesir yang ke udara 24 jam, antaranya “AL MALAKOT,CTV dan AGHAPY”.

Namun, populasi masyarakat Islam yang merupakan majoriti sebanyak 90 peratus dari 80 juta itu dengan ditambah kekuatan program-program dakwah sama ada melalui media seperti television, bahkan majalah-majalah bulanan dan akhbar mingguan Islam yang bercambah justeru program-program yang membentuk dan menjaga akidah masyarakat Islam di Mesir tidak boleh dipandang rendah. Elemen-eleman tersebut betul-betul telah dimanfaatkan semaksima mungkin berbanding di negara kita yang memerlukan usaha yang lebih giat dijalankan.

Namun dalam konteks Malaysia, perkara ini agak baru. Ia menimbulkan kegusaran terutama disebabkan berbagai persoalan yang timbul, antaranya apakah maksud yang terselindung di sebalik tuntutan ini?

Juga di pihak umat Islam sendiri, pendidikan akidah Islam tidak ditekankan secara yang sepatutnya. Kita lebih banyak menumpulkan soal fekah sehingga melupai pokok yang lebih penting iaitu akidah. Inilah sebabnya ramai orang melayu sekalipun bersolat, ada yang mudah terpengaruh dengan khurafat, bomoh, tahyul dan seumpamanya.

Jika kita jelas dalam persoalan akidah, tentu unsur-unsur seperti itu, pengaruh kristianisasi, unsur-unsur agama lain tidak dapat mengelirukan akidah dan pemikiran umat. Isu nama Allah ini sepatutnya menyedarkan kita keperluan menegaskan soal akidah dan batas-batas iman dan kufur.

Bahkan Injil berbahasa Arab akan menyebut Tuhan/ The God dengan sebutan Allah, kerana tidak ada sebutan lain lagi untuk gantinama/ dhomir untuk ZAT MUTLAQ/ Diri kesendirian Pencipta.

Andainya digantikan dengan AR RABB, maka ertinya tidak mencerminkan AZ ZAT/ Diri, kerana AR RABB membawa pengertian = Pentadbir

Orang2 yang lahirnya lidah Arab sepastinya akan menyebut AZ ZAT/ KEDIRIAN dengan bahasa ibunda mereka ALLAH (الله)

Perkataan Allah disadur dari bahasa Yahudi Elah, yang juga memberi maana ZAT/DIRI/NAFS PENCIPTA

الله = ا ل إ ل ا ه = ال إلاه = ال إلاه Al ilahun = The God dalam bahasa Inggerisnya dan Tuhan dalam bahasa Melayunya. ِ Allah, The God, Tuhan, Gusti adalah sebutan/ gantinama bagi Zat Mutlaq.

Jadi...Ada pun الله itu terbit dari huruf ( ال إلاه).

Dan ال itu adalah Alif Lam Alma’rifah. Pengertiannya ال kepastian/kata nama khas.
إلاه ertinya tuhan. Dan jadilah ungkapan إلاه nama khas/ proper noun bila ditambah ال المعريفة .
Dan bukanlah الله itu TUHAN , kerana ia hanyalah satu ungkapan bahasa/huruf yang membawa maksud YANG MAHA SEMPURNA ujudNya.

الله / ال إلاه / bermaksud KeTuhanan/KeKuasaan/'The God' /Yang Maha Sempurna PengaturanNya.

Kekeliruan adalah percaturan bahasa 'seumpama' Maha Bijaknya pencatur bahasa. Yang Pintar 'mengatur buah catur bahasa', Yang Maha mengerti apa yang dicaturkan bagi diriNya sendiri.

Untuk kepastian, bertanyalah kepada ahli bahasa 'yang benar2 ahli'. Ahli BAYAN, MANTIK, BALAGHAH, NAHU, bukan ahli bahasa yang menceduk2 bahasa. Agar insan tidak tertipu.

Semestinya KeTuhanan itu dibiarkan sahaja tanpa ungkapan. Allah (Arab) Tuhan (Melayu) Pramatma (Sanskrik) Brahman (India) God (Inggeris) ….

Tiada satu spesis makhluk pun pernah melihat 'TUHAN': Dari manakah senikata nama 'ALLAH' ini datang? Bilakah dan bagaimana 'TUHAN' memberi tahu manusia namaNYA ALLAH.

لن تراني * سورة الاعراف آية 143 * Engkau tidak akan dapat melihat Aku

* لا تدركه الابصار * سورة الانعام – لآية 103 Penglihatan tidak sampai (mencapai) kepadaNya – didunia.

Dan yang sahihnya Rasullulah s.a.w tidak melihat Allah pada malam mi’raj. Sila ruju’ Ihya’ Ulummiddin (naskhah Arab) m.s 287 bab, juzu’ 4 بيان السبب في زيادة في لذة الآخرة علي المعرفة الدنيا والصحيح أن رسول الله ص ع س ما رأى الله تعالى ليلة المعراج * حديث * Dan yang sahih sesungguhnya Rasullulah tidak melihat Zat Tuhan pada malam mi’raj/ perjalanan naik. ( maksud hadis sahih dari Aisyah r.a)

Pada satu lagi hadis sahih bekata Aisyah: إنها قالت من حدثك أن محمدا رأى ربّه فقد كذب ertinya berkata Aisyah 'siapa menceritakan, Muhammad melihat Tuhannya, maka ia berbohong.

Satu lagi hadis sahih, bertanya Aisyah kepada Rasullulah s.a.w: هل رأيت ربّك قال نوراني أراه ertinya 'apakah engkau melihat 'TuhanMU? Berkata Muhammad 'NURANIKU MELIHATNYA'. Riwayat Muslim , hadis Abu Zarr.

Ok..Manakala catatan pada http://en.wikipedia.org/wiki/All%C4%81h

In other scripts and languages

* Allah in other languages with Arabic script is spelled in the same way. This includes Urdu, Persian/Dari, Uyghur among others.
* Chinese: 阿拉 Ālā, 安拉 Ānlā; 真主 Zhēnzhǔ (semantic translation)
* Greek: Αλλάχ Allách, Θεός Theós (God)
* Hebrew: אללה Allah
* Hindi: अल्लाह Allāh
* Japanese: アラー Arā, アッラー Arrā, アッラーフ Arrāfu
* Maltese: Alla
* Korean: 알라 Alla
* Russian, Ukrainian, Bulgarian: Алла́х Allakh
* Serbian, Belarusian, Macedonian: Alah, Алах
* Thai: อัลลอฮ์ Anláw

Comparative religion

Some scholars[who?] have suggested that Muhammad used the term Allah in addressing both pagan Arabs and Jews or Christians in order to establish a common ground for the understanding of the name for God, a claim Gerhard Böwering says is doubtful.[11] According to Böwering, in contrast with Pre-Islamic Arabian polytheism, God in Islam does not have associates and companions nor is there any kinship between God and jinn.[11] Pre-Islamic pagan Arabs believed in a blind, powerful, inexorable and insensible fate over which man had no control. This was replaced with the Islamic notion of a powerful but provident and merciful God.[30]

According to Francis Edwards Peters, "The Qur'an insists, Muslims believe, and historians affirm that Muhammad and his followers worship the same God as the Jews (29:46). The Quran's Allah is the same Creator God who covenanted with Abraham". Peters states that the Qur'an portrays Allah as both more powerful and more remote than Yahweh, and as a universal deity, unlike Yahweh who closely follows Israelites.[7]

Ok tuhan Hindu ramai, tuhan kristian 3 , tuhan islam satu...tp masing2 mempunyai sifat2 yg tak jauh beda..yakni kena tunduk pd dia, buat baik sajer belum cukup syarat utk masuk dia punya surga..

Ada sorang kawan pernah bertanya...kenapa pulak tuhan maha kuasa mesti satu ? kenapa tak 1/2 sajer barulah nampak lebih super maha berkuasa? Cuba cari jawapan tersebut..Nabi s.a.w sering mengatakan seperti..kebersihan separuh daripada iman..cintakan negara separuh daripada Iman..dan sebagainya..

Oleh itu,adanya fahaman angka 1/2 sebab adanya 1, kalau tiada 1 maka 1/2 takkan ada, ketika itu 1/2 pun 1 juga. tuhan yang original 1 sahaja, yang jadi banyak tu tuhan ciptaan manusia. Jadi 1 itu penting...adanya 1 maka ada 10 seratus dan seterusnya...
Kesimpulannya..Apa yang penting dalam Islam jangan ada fahaman triniti agar kita terselamat aqidah..Allah adalah Esa..tiada yang lain selainNya...

KONSEP TRINITI DALAM AGAMA

1. Brahman, Visnu, Siva (Hindu).
2. Oris , Iris dan Horus (Mesir Purba)
3. Ormuzd, Ahriman, Mitras (Zaorastian Parsi)).
4. Ultimate Reality (God), Intelligent (Akal), World Soul (Ruh)…(Neo-Platonisme).
5. Tuhan-Bapa, Tuhan Anak, Ruh AlQudus (Kristian).
6. AlLatta, AlUzza, AlManat (Al-Latif, AlAziz, AlManan). (Arab Jahiliyah)
7. Poseidon, Hades, Zeus(Yunani)
8. Allah, Malikat, Muhammad (Islam).

Sangat Jelas konsep ketuhanan ini, adalah evolusi yang kelihatan ada persamaannya kerana peniruan. Hanya berbeza/ diubah pada nama2 dan acara pengabdian/ ritual supaya tidak kelihatan bahawa ia menyerupai yang terdahulu daripadanya.

Last sekali manusia yang bodoh lagi jahil bertelagah dan bergaduh sesama sendiri akibat berebut2 tuhan..dengan berkata2 bahawa tanggapan aku terhadap tuhan akulah yg paling tepat...yg lain semua salah..maka berperanglah x berhenti2 mcm YAHUDI VS PALESTINE..

1 comments:

zakir932 5:30 PM  

konsep trinity dalam agama
8. Allah, Malikat, Muhammad (Islam)......hmmm tak fahamlah tuan jelaskan lagi boleh tak....

  ©Template by Dicas Blogger.