Saturday, July 4, 2009

Tepu dan tak berkembang ?


Ok kita santai2 saja...terbaca ayat surah Az-zumar ayat 18..so dapat difahamkan :

"Mereka mendengar semua pendapat, dan pilih yang terbaik.Mereka adalah orang² yang diberi pertunjuk dan bijaksana." Adalah tanggung jawab kita untuk pegang dan amal apa yang Allah berfirman.

Jika kita mendengari media perdana dan propoganda kerajaan sahaja, manusia tidak akan di beri pertunjuk dan menjadi bijak.Kita perlu membahas sesuatu perkara itu macam Plato dan Socrates, barulah kita boleh guna nasihat Allah di atas dengan terbaik dan mendapat manfaatnya.

Pendek kata aku juga mengajak semua orang berbahas sesuatu perkara itu secara intellektual, dan bukan terima sahaja sesuatu perkara itu macam orang yang tidak mahu pakai otak nya.

Pandangan2 sesiapapun perlu di bahas dulu sebelum ia nya dapat diiktiraf sebagai pandangan yang terbaik.

Malangnya juga kalau di Parlimen Malaysia sesuatu pandangan dari Perdana Menteri, contohnya kenaikkan minyak, tidak di bahaskan sebelum minyak di naikkan. Maka parlimen dan orang Islam di parlimen di lihat tidak mengamalkan AlQuran 39:18 betulkah ?

Tujuan catatan diri terperi ini adalah untuk kita bersuara dalam segala perkara terutama dalam hal2 politik, agama, ekonomi, pendidikan dan segala2nya berkaitan dengan masyarakat kita.

Saya berharap sesiapa yang membaca blog ini, sudilah memberi komen (yang membina) dan juga kritikan (yang membina). Tulisan yang disiarkan di blog ini merupakan "pandangan peribadi" begitu juga dengan komen2 pembaca.

Tidak semestinya bersetuju / tidak bersetuju dengan pandangan yang dipaparkan. Apa yang disiarkan dalam blog ini adalah untuk memberikan ruang kepada kita semua menyuarakan pendapat masing2,mengamalkan AlQuran 39:18,dan seterusnya menjalin persahabatan dan mengembangkan pemikiran kita.

So,kita perlukan maklumat apa jua keadaan atau apa juga medan ilmu yang semata2 untuk mengupgradekan otak dan pemikiran kita dan bebas sehingga menjadi infiniti jangan pula dah lah tepu tak berkembang pula...hahaha..nilah antara intipati posting lepas..kenapa perlu belajar dan mesti melalui tahap2nya...belajarlah dan menelitilah..apa jua pun keadaan samaada info itu dari sebuah filem..sebuah karya..sebuah falsafah...hahaha

0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.