Saturday, August 29, 2009

Sukarnya rakyat Mesir menggunakan duit syiling

Mungkin anda juga menjadi persoalan cam aku gak kan ! terutama rakyat Malaysia yang berada di Egypt lebih tahu bahawa rakyat Mesir ini kurang menggunakan duit syiling dalam urusniaga mereka ! Kenapa ? Ok aku nak kongsi tips setelah aku mendapat jawapan beberapa hari lepas yang mana sebelum ini telah menjadi persoalan dalam diriku hampir 5 tahun lepas...pelbagai sudut aku perhatikan gelagat mereka !

Jadi, hasil kajian kepala otak aku ni mendapati :

1- Mereka tidak suka mungkin disebabkan mudah jatuh, leceh dsb.

2- Dalam urusniaga mereka tidak dan jarang menggunakan duit syiling seolah2 pihak kerajaan menggalakan pengunaan duit syiling ni setelah tahun lepas dengan mengeluarkan duit bernilai 50 sen (nus genih) dan 1 pound egypt ( segenih). Tetapi tidak semua rakyat pun terutama golongan elite tak dapat nak terima sangat galakan ini..kadang2 marah dan bertengkar2 kalau diberi baki dengan duit syiling. (aku penah bertengkar juga ! haha)

3- Sesetengah kedai pula tidak menerima untuk pembayaran dengan duit syiling tetapi kalau dia beri amatlah dialu-alukan..

4- Secara langsung aku menganggap mungkin tidak laku lah tu..kerana bila kita bayar dan bila nak beri baki kat pelanggan...pelanggan tu marah2 tidak mahu..

5- Dikira aib juga orang yang ada duit syiling kot..anggap tade class lah tu ! hahaha

Ok cukup dulu ! aku cerita lak..pernah beberapa kali aku pergi membeli kat kedai2 biasa jer..nak beli seperti makanan ringan atau coklat cam tu lah..dia tak mau terima !! aku kata ni duit negara aku ke negara kamu ! tapi dia berkeras buat bodoh a.k.a pekak badak jerk..tak mau terima gak..walapun dengan alasan tersebut hahaha..2-3 hari lepas aku cuba kebetulan aku ada lah segenih (seringgitlah) semuanya syiling sekeping 0.50sen+ 20sen+20sen+10sen dia tak mau terima gak..tanpa alasan pun aku tetap kata ini duit mesir lah bukan duit negara aku..abis tu kerajaan ko cipta syiling untuk apa ? masih buat pekak badak jerk..so, dalam hati aku pun panas gak aar boleh buat bodo jerk cam jual mahal aar tu kedainya..maklumlah kita yang berkehendak..bukan kisah sgt dia ngan pelanggan...ko tak mau beli pun ada jerk org lain dtg beli...tawakkal dungu lah tu hahaha..

So,byk kali aku terkena cam ni beberapa bulan dulu aku marah2 lam hati..sumpah saje tuan kedai tu dalam hati...bodoh..bangang..tgk lah nanti skit agi tutup aar kedai ko nih !

Memang susah nak menang pun kalau bertengkar ngan bangsa diorang ni keras pedal huh ! dalam seminggu huh dah tak menjual lagi tuan kedai tu..kedai masih ada tapi dah bertukar tuan hahahaha padan muka kena sumpah aku lah..kenapa lah bodoh ! rezeki Allah bagi pun tak reti nak bersyukur..! cam lah duit syiling tu cam daun kayu..! atau debu2 dipadang pasir kot !

Setelah bertukar tuan..aku cuba test tuan kedai baru tu..trylah membeli pakai syiling lagi..aikk tak mau terima gak erk..takpe2 aku cuba gak memujuk agar dapat terima...tup2 ada ilham aku hahahaha..apa dia erk..aku kata kenapa tak mau terima syiling..jawapan pun sama..aku tak mau tanggung risiko laa..aku terima tapi orang lain tak mau terima !!! Aku kata : cam ni lah ko tau tak cam ne lah kalau org asing (termasuk aku lah) kumpul syiling negara ko ni byk pastu pergi jual kat negara-negara lain..apa akan jadi ? mesti akan jatuh gak ekonomi negara ko tau tak ??? terus aku bagi ayat ugut skit nak mainkan akal dia..kalau ko tak mau terima duit 10 sen ni ..tau tak aku penah jual kt negara aku 5sen atau 10sen ni !! org beli USD50 tau ! waaah dia terkejut giler aku kata gitu ahahahha..pastu dia kata dia puji aku 'ANTA SYATIR' [ko ni bijak2]..terus tanya leh aku join tak..ko ada pasaran ke..aku kata ish ! ko mane leh ko tak sayang negara ko ke..nanti jatuh ekonomi..aku wat cam tu sbb rakyat ko sendiri yang bodoh tak mau terima duit syiling sejak aku berurusan beberapa tahun dulu ! hahahaha arab tu dah terkena ngan aku dah...so,,dia mula lah berbaik ngan aku sembang elok..bertempuk tampar laa..mula tu wat muka begis dan serius jerk wakakakakak...baru lah dia terima dan hormat skit kat ku hahahaha..ok tu lah tips aku hahahha bunyi jual sampai USD50 mesti lah kaya kan walaupun 5 sen/10sen jerk hahaha dia dah fikir pun logik dah tu hahahah..

Ok nanti aku upload gambar duit syiling..byk umah aku ni berkarung tunggu nak bom masuk pasaran jerk..jual hahahahah..

0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.