Tuesday, August 25, 2009

Panduan praktikal khatam Al-Quran di Ramadhan


Ok aku nak kongsikan skit panduan praktikal cam ne nak khatam Al-Quran pada bulan Ramadhan.

Bulan Ramadahan peluang untuk kita mendapatkan ganjaran dan pahala yang banyak dari Allah SWT. Antara yang baik kita lakukan ialah bertadarus Al-Quran.

Jika kita tak berapa lancar membaca Al-Quran bolehlah mengamalkan membaca Surah Al-Fatihah 100 kali dan Surah Al-Ikhlas 300 kali..Mulakan dengan salam dan selawat kepada Rasulullah s.a.w dan diakhiri dengan selawat.

Caranya :

1-Istighfar 100 kali..

2-Selawat kepada Rasulullah s.a.w dan sedekahkan Al-Fatihah 1 kali dan Surah Al-Ikhlas 3 kali

3-Mulakan amalan Surah Al-Fatihah 100 kali dan Surah Al-Ikhlas 300 kali..

4-Doakan apa yang kita hajati..

5-Akhiri dengan Selawat Kepada Rasulullah s.a.w

Amalan ini kalau diamalkan insyallah segala hajat akan dimakbulkan tidak hanya untuk bulan ramadhan saja.

Ini antara kaedah para Wali Allah yang aku ambil daripada Syeikh Mukhtar Ali dan sampai silsilah kepada Rasulullah s.a.w.

Ini mungkin daripada kita merangkak-rangkak membaca Al-Quran dengan tajwid ke mana, tartib ke mana eloklah kita amalkan dan kita rasa kesuntukan masa dengan tugas harian..lebih baik amalkan amalan tersebut dimana jua berada..pastinya semua ingat dan sudah hafaz.

Bagaimana jika kita niat untuk belajar tiada masalah.

Jika kita sudah biasa mengamal membaca Al-Quran rasanya tiada masalah tetapi kalau kita sudah 10 tahun meninggalkan membaca Al-Quran nescaya merangkak-rangkak. Kalau belum bermula apa kata kita mulakan Ramadhan ini dengan membaca Al-Quran kerana sangat besar pahalanya.

Bagaimana untuk kita khatam Al-Quran dalam masa sebulan?

Hanya perlu membaca 4 setengah muka Al-Quran selepas setiap solat waktu.

4.5 X 5 X 30 = 604 muka surat. Jumlah muka surat dalam Al-Quran.

Khasiat surat AL-IKHLAS & AL-FATIHAH

》AL-IKHLAS

Surah Al-Ikhlas trmsk golongan surah yang utama. khasiatnya dapat menghindarkan bencana,menghindarkan siksa kubur,mengalahkan musuh,mendatangkan hajat dll.caranya bacalah sebanyak mungkin dikala km menghadapi sesuatu,insya Allah akan mendapatkan keberhasilan dr sesuatu yg km harapkan.

》AL- FATIHAH

1. bilamana anda tersesat/kebingungan mencari jalan keluar maka bacalah ayat ''IHDHINASH SHIRAATHAL MUSTAKIIM'' dan pejamkan mata, InsyAllah akan segera tahu jalan keluarnya dan tdk bingung lg

2. Bilamana ada musuh hendak menyakiti anda bacalah ayat ''AN'AMTA ALAIHIM''pd segenggam pasir lalu disebarkan didepan/dibelakang musuh itu,insyaAllah si musuh tdk boleh melihat anda.

3.Bilamana ada orng yg merasa benci kpd km,bacalah ayat ''WALADH DHAALLIIN''dngn hati yg ikhlas,insyaAllah kebencian orang itu akan segera hilang dan berganti menjadi sayang kpd anda.


1.Abu Sa'id Al-Khanafi menerangkan:

Surah ini dinamakan Surah Al-Ikhlas, ertinya bersih. Maka barangsiapa yang membacanya dan mengamalkannya dengan hati yang ikhlas, maka ia dilepaskan kesusahan2 duniawi,dimudahkan didalam gel0mbang sakaratilmaut,dihindarkan dari kegelapan kubur dan kengerian hari kiamat.

2.Ibnu Syihab Al-Zukhri menerangkan:

"Siapa membaca Suratul Ikhlas seolah-olah ia membaca sepertiga Qur'an".

3.Riwayat dari Sayyidina 'Ali r.a.:

Siapa membaca Suratul Ikhlas sebanyak 11 kali sesudah shalat shubuh,maka syaitan tidak akan dapat menggodanya untuk berbuat dosa,meskipun syetan itu dg sungguh2 hendak menggodanya pada hari itu.

4.Sayyidah 'Aisyah menerangkan'"Dari nabi Muhammad SAW 'siapa membaca sesudah selesai solat Jum'at,surat Al-Fatihah 7 kali,surat Al-Ikhlas 7 kali,surah Al-Falaq 7 kali dan surah An-Nass,maka Allah SWT akan melindunginya dari kejahatan sampai kehari Jum'at yang akan datang' ".

5.Dari Sayyidina 'Ali r.a. dari Rasulullah:

"Siapa hendak pergi musafir,kemudian ketika hendak meninggalkan rumahnya ia membaca surah Ikhlas 11 kali,maka Allah SWT memeliharakan rumahnya sampai ia kembali".

6.Sayyidina Anas menerangkan dari Rasulullah SAW:

"Siapa membaca Suratul Ikhlas 30 kali,maka Allah SWT akan menulis barakah, selamat dari api neraka dan aman dari adzab pada hari kiamat".

7.Imam Sayuthi menerangkan dalam kitabnya "Addurrul Mantsur",riwayat dari Ibnu 'Abbas bahwa Rasulullah SAW telah mengatakan:

"Siapa ada hajad hendaklah berwudhu dan solat 4 rakaat dgn sekali salam.

-Rakaat pertama membaca Fatihah sekali dan surah Ikhlas 11 kali.

-Rakaat kedua membaca Fatihah sekali dan surah Ikhlas 21 kali.

-Rakaat ketiga membaca Fatihah sekali dan surah Ikhlas 30 kali.

-Rakaat keempat membaca Fatihah sekali dan surah Ikhlas 41 kali.

Apabila sudah salam,sebelum berkata-kata membaca:

-Surah Ikhlas 50 kali.

-Selawat atas nabi 50 kali.

-Istighfar 50 kali.

-Laa khaula walaa quwwata illaa billahil aliyil adhiim 50 kali,kemudian ia meminta hajatnya kepada Allah SWT,maka insyaAllah akan ditunaikan hajadnya.

Selamat beramal !!



0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.