Friday, August 7, 2009

Kehidupan oh kehidupan


Laluilah kehidupan ini seperti bawang di atas ! dari satu lapisan ke satu lapisan...kehidupan semasa bayi lain..kehidupan kanak-kanak hanya difikirkan untuk main-main saja...kehidupan remaja memikirkan enjoy, kepuasan,keseronokan dan lain-lain...kehidupan dewasa, berkeluarga, beranak pinak suatu kehidupan yang ternyata sudah berbeza dan di sini ada yang terima bermacam-macam ujian kehidupan yang paling mencabar ada yang senang lenang ! Kehidupan di alam 'orang lama' melampaui lapisan di saat terakhirnya di ulasan bawang tersebut !

Oleh itu, kehidupan ini sebenarnya memang serba tidak kena pun inilah yang sedang menyedarkan diri kita...[bagi yang mendapat kesedaran lah]..Hakikatnya tuhan tidak menjadi sesuatu itu sia-sia !

Katakan anda kini berusia 30 tahun, jika ditanya : Apakah yang anda telah rasai selama 40 tahun yang berlalu?

Pastinya anda menjawab; 'Aku telah mengalami susah,senang, sakit, hina, kelaparan, dihina dan lain-lain'

Jadi aku akan tambah 30 tahun lagi.. bermakna anda akan berumur 60 tahun ketika itu.

Dan aku akan bertanya soalan yang sama: 'Apakah yang anda telah rasai selama 60 tahun yang berlalu?

Yang pastinya anda akan menjawab dengan nada yang sama: 'saya telah mengalami susah,senang, sakit, hina, kelaparan, dihina...dll'


Seterusnya aku tambah lagi 60 tahun.. bermakna umur anda 120 tahun dan yang pasti anda akan menjawab senada jer. Aktiviti kehidupan kita akan berlalu detik demi detik seolah2 tiada apa yang pernah berlaku.

Begitulah kehidupan insan yang sentiasa bermimpi dikala 'jaga'. Pada aku, hidup ini tidak punya apa-apa maksud, kecuali berinteraksi sementara 'berilusi hayat'. Tuhan tidak menzalimi sesiapapun, kerana tiada ada sesiapa disisiNYA.

Teruskan 'mimpi2 hayat' kita seadanya, tanpa gentar kerana kita cuma menghadapi mimpi-mimpi saja atau ilusi. Bila kita mati kita SEDAR ! Okey teruskan berilusi dengan aman dan nyaman...

Teringat pula satu kisah nukilan Aulia`Ada seorang tua bertanyakan kepada seorang budak kecil..Eh..kenapa kamu tidak pergi bermain seperti kanak-kanak lain? Tengok tu kan kanak2 suka bermain dan bergembira saja..?[ Sambil menujukkan ke arah budak-budak lain yang sedang bermain…] Lantas budak itu menjawab ” Adakah Allah s.w.t menciptakan aku hanya untuk bermain-main…? Sedangkan aku melihat emakku semasa menyalakan api..dia menggunakan dan memasukkan kayu-kayu kecil terlebih dahulu apabila dia menyalakan api kemudian dimasukkan kayu besar…kemudian orang tua itu bertanya siapakah kamu ? saya Sidi Ali Zainul Abidin r.a [Ahli bait Rasullullah s.a.w]…kemudian orang tua itu berlalu pergi..




0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.