Tuesday, August 4, 2009

Apakah yang difikirkan di kala ini..

Ok entry ini adalah sambungan daripada projek aku jerk..kadang2 terpaksa meletakkan kepala di dahi,kadang2 kena keluar sambil jalan2..tapi tetap berfikir mencari idea yang terbaik dalam menyiapkan projek ini semoga berjalan lancar.Huhuhu

Setakat ini hampir 50 % telah aku susun secara tidak langsung dan belum diedit2 lagi pun huhuhu..ketika ini dah hampir seminggu dah aku mulakan..hoho soal berjaya atau tidak bergantung kepada atas penilai jerk lah nak terima ke tak yang penting..aku cara aku...korang cara korang wakakaka..tapi aku tetap menerima komen jerk untuk diperbaiki atau ditambahbaikan.

Target aku 200 page pada microsoft word bermakna secara putara aku pecahkan kepada 40 Bab.Ini pun aku kena update balik..sebab lum pecahkan2 sebaiknya lagi sekadar lakaran saja.

Berdasarkan pengamatan dan pengalaman aku kita akan mendapat hasil yang lumayan kalau digabungkan untuk mengetahui adanya Pencipta haruslah melalui 3 jalan:

1. Menggunakan dalil-dalil wahyu/ kitab suci (jalan ahli fiqih)[Islam]
2. Menggunakan akal fikiran (jalan ahli kalam dan sains)[Iman]
3. Dengan jalan melalui / mengalami sendiri (jalan para sufi)[Ihsan]

Menggunakan salah satu jalan ini membuatkan kita biasa mengetahui kewujudan Pencipta. Ketiga-tiga jalan ini jika kita gabungkan, maka dengan itu berhasillah mengetahui adanya Pencipta dengan lebih yakin.


Ok berbalik kepada Manual atau Panduan Untuk Kembali Kepada Tuhan secara tidak teratur lagi...

Bab 1 : Kepercayaan dan Ketuhanan

Bab 2 : Tuhan Dan Agama

Bab 3 : Memahami Agama Islam

Bab 4 : Takutlah kepada Allah

Bab 5: Mengapa saya percaya kepada agama Islam?

Bab 6: Kehebatan Manusia tidak dapat menandingi pencipta

Bab 7: Mencari arah dalam kehidupan

Bab 8: Memahami Keadilan Allah

Bab 9: Ketetapan dan Ketentuan Bukan Penghalang Dalam Bertuhan

Bab 10: Berfikir tentang proses kejadian manusia

Bab 11: Notis Kematian

Bab 12: Malam Pertama : Kenikmatan atau Kesengsaraan

Bab 13: Cintakan Allah

Bab 14: Kehebatan Rasulullah

Bab 15: Mengenali Nafsu Kita

Bab 16: Ibadat Dalam Islam

Bab 17: Mempositifkan Hati

Bab 18: Kesan Selawat kepada Rasulullah

Bab 19: Alam Barzakh

Bab 20: Tiada Kata Seindah Doa

Bab 21: Pengukuhan Ibadat Dalam Islam

Bab 22: Keikhlasan

Bab 23: Bagaimana hadapi Bala,Kesabaran dan Keredhaan.

Bab 24: Sentiasa berfikir kejadian tuhan

Bab 25: Memahami khazanah Al-Quran dan Sunnah

Bab 26: Mendapatkan petunjuk dari agamawan

Bab 27: Hari Kebangkitan

Bab 28: Mengimbau sejarah perjuangan Rasulullah

Bab 29: Pengabdian diri kepada Allah

Bab 30: Kenikmatan Syurga

Bab 31: Mengosongkan diri

Bab 32: Mengkaji Sifat-sifat Ketuhanan

Bab 33: Kesengsaran di Alam Kubur

Bab 34: Siksaan Neraka

Bab 35: Jauhi Kemungkaran

Bab 36: Islam Cara Hidup [kalau 180ms]

Bab 37: Menambahkan Ilmu dan perbincangan

Bab 38: Program Sosial dalam Islam

Bab 39: Amal Jariah

Bab 40: Tidak bersekutu dengan Allah

Ermm..masih berfikir lagi nih..kalau sapa2 ada idea dan komen leh sila sertakan untuk membantu aku neh..hohohoho nak sesuaikan bab adees..pelan2 kayuh !

0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.