Tuesday, August 25, 2009

Apakah rahsia puasa erk..


Di Mesir kalau tibanya bulan Ramadhan terdapatlah di merata ceruk dengan signboard cam gambar di atas..menandakan tempat tersebut ada 'Jamuan Kemurahan' atau Maidah Rahman..haiyaa susah lak nak terjemahkan..ringkasnya..tempat menyediakan hidangan makan untuk orang berbuka puasa ! Apakah yang disediakan dalam hidangan tersebut ? Apa yang biasa aku makan nih...ayam bakar sebelah beserta nasi masakan arab Mesir ala2 nasi minyak gitu lah..best gak !! ada juga kadang2 dengan kibash rebus ala2 sup gitu lah..bergantung pada tempat..kalau pandai cari tempat yang elit fuuuh lagi mantap makanannya !! kalau malas masak terus saja cari tempat Maidah Rahman ni..tapi kena 'parking awal' ler..

Kekadang aku terfikir juga ni ! cam ne orang-orang yang kaya di sini amat bermurah untuk menjamu ratusan orang bahkan ribuan orang menyediakan lauk ayam yang begitu besar woooo....atau daging pun banyak gak...kira kenyang tul kena nasi Maidah Rahman ni !! sepandangan aku susah gak nak dapatkan kat Msia ni ! alah skadar bubur lambak tu pun dah famous kan ! tapi skali skala leh lah kan huhuhu..

Pada aku lah setelah dikaji dan diuji..kenapa puasa ni dikatakan Allah yang akan berikan pahala secara rahsia !! sebenarnya adalah di sinilah terletaknya 'kasih dan sayang' kita kepada orang yang miskin atau papa dan sering ingat kepada mereka yang telah merasai kebuluran ! Dan sejauh manakah keimanan kita lak..time puasa lah kita berjamu sakan...makan sedap2...kononnya di bulan ramadhan ni adalah masa utk berjimat cermat tapi fuuuuh terlebih sudah ! adalah ler..!

Entry sebelum ini aku sudah menjelaskan pasal rahsia bismillah tu kan...cam ner nak kasihkan Allah kalau sesama makhluk pun kita tiada kasih sayang !! semua tau rezeki dari Allah sebagai pinjaman buat sementara..cara bersyukur adalah kita berkongsikan bersama kepada mereka yang memerlukan !!

Jadi, begitulah maidah rahmah di Mesir ini hebat bagi yang berkemampuan sangat tu memberi makan kepada orang yang miskin dengan jamuan yang kalau difikirkan kosnya amat tinggi gak tu....kalau ratusan orang dapat makan sebelah ayam tu !! ayam berapa sekor erk !!...nasi lagi..roti lagi..dan lagi..lagi..huhuhu

0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.