Friday, August 28, 2009

Ibu termuda di Mesir : Kembalikan Hak Aku !



Walapun cite ni dah lama july 2007...tapi sejarah=ulang cetak.. aku cuba menyelusuri kisah ibu termuda ini yang menuntut hak asasi manusia di atas kejadian rogol yang menimpa ke atasnya..

Bencana sosial yang muncul pada kaca tv saluran "El-Mahawar" begitu menggemparkan media Mesir suatu ketika dulu Hendun Mohamed kini menjadi Ibu Termuda di Mesir ketika berusia 11 tahun dari Wilayah Qalyubiah.

Hend menjadi seorang ibu selepas menjadi mangsa rogol oleh seorang pemandu "Tuk-tuk"[lori kecik kalau kat thailand atau Indo banyak ar..rasanya korang leh gambarkan lah yerk hehe] yang berusia 21 tahun.

Pemandu tersebut mengancam untuk membunuh di depan sekolah jika dia membuka mulut, dia terpaksa merahsiakannya sehinggalah terasa sakit dalam perut selepas 5 bulan dan mengadu ia telah mengandung.

Dia mengenali penjenayah tersebut yang merupakan antara rekod polis yang terdapat di balai polis. Ini adalah kes pertama di Mesir kanak-kanak muda menjadi mangsa rogol dan ibu dalam usia muda sehingga polis terpaksa memanipulasi umur dengan mencatatkan kes ini ia berusia 21 tahun.

Menurut Hendun,Pemuda tersebut ditangkap dan dibebaskan sehingga dapat dipastikan ujian DNAnya. Walaupun dibebaskan adakah ia tidak akan mengulangi jenayahnya kerana kawasan tersebut tiada pengawasan polis dan perkara ini sentiasa berlarutan.

Aku sangat takjub dengan semangat dari Hendun walaupun dia seorang kanak-kanak tetapi dia inginkan kembalikan haknya sebagai seorang kanak-kanak atas pencabulan daripada lelaki itu ke atas dirinya dan mendapat sokongan daripada kedua ibu bapanya yang cukup faham tentang keadaan di Mesir yang dianggap sekiranya berlaku sedemikian ia mungkin akan dibunuh kerana aib [memalukan] kaum keluarga dan keturunan mereka.

Jadi, ia terpaksa merahsiakan kandungan sehingga 5 bulan barulah perkara sebenar terbongkar !

Ibu muda kepada seorang bayi ini sangat kental menguruskan kehidupannya dan bersyukur kepada Allah setiap kejadian yang menimpa kepadanya dan dapat menjalani kehidupan seorang ibu tunggal seperti biasa walaupun dalam keadaan derita dalam keadaan kemiskinan di kampungnya.

Pada mulanya, dia ingin mengambil keputusan untuk menguggurkan kandungannya tetapi sudah terlambat dan berisiko tinggi dari sudut kesihatan kerana kehamilannya sudah berusia 5 bulan.

Walaupun dari sudut pandangan keagamaan boleh digugurkan sebelum janin berusia 4 bulan kerana belum menjadi seorang manusia. Di pandangan lain pula melarang pengugguran dari awal kehamilan.

Sebenarnya dalam masyarakat Mesir kebiasaanya apabila berlaku kejadian rogol pada kanak-kanak perempuan sama ada di bandar atau desa ia dipaksa kahwin secara sembunyi oleh si perogol.Selalunya perkahwinan ini dilakukan di balai polis dengan diuruskan oleh tok kadi yang dibayar.

Hendun ini boleh berkahwin juga pada asalnya kerana dia mengenali orang yang merogolnya tetapi oleh kerana menurut undang-undang perkahwinan Mesir adalah berusia 15 tahun baru boleh sedangkan umur ketika itu baru 11 tahun !

Rakaman video Hendun tersebut hanya menceritakan perkosaan terhadap dirinya.Begitu yakin sekali dia bercerita yang menggambarkan bagaimana perogol itu menangkap dia di depan kelab belia di kampung setelah dia menghantar adiknya kira-kira jam 2 petang.

Perogol itu mengancam dia dengan sebilah pisau dan menolak dia ke dalam rumahnya kebetulan kedua orang tuanya tiada di rumah. Selepas di rogol, penjenayah tersebut mengugut untuk membunuhnya di hadapan sekolah nanti sekiranya dia membuka mulut, kerana dia tahu Hendun pergi belajar kira-kira jam 9 pagi. Penjenayah itu juga mengambil barang-barang berharga yang ada di dalam rumahnya.

Kisah ini cukup mengharukan bagaimana seorang kanak-kanak muda yang miskin sudah menjadi seorang ibu tunggal menjalani kehidupannya dengan tanpa mendapatkan hak-hak sebagai seorang ibu biasa.

Kesimpulannya..sekiranya berlaku dalam masyarakat kita di Malaysia boleh jerk nikahkan di balai polis tu...abiklah kadi2 tu..nampak tade keje jerk tu..hehe..[jgn marah tok kadi] aku leh gak jadi tok kadi janji bayar ! hehe...

So, pengajaran dari cerita ini boleh diambil iktibar bahawa perogol atau hubungan seks rambang ini bertanggungjawab terutama kepada si Perogol tu laar...penting SAH walaupun nikah kat balai polis hehe....org agama pun jadi polis kadi lak..hehehe bukan stakat lam tentera ada kor agama atau KAGAT.

Cuba anda fikir kalau dengan kuasa tuhan suatu hari nanti anak tu jadi Presiden atau VIP ke atau berkedudukan tinggi nanti....cam ne lah perasaan bapa dia sebab dah di BIN kan dengan nya...bukan anak haram/ anak luar nikah lagi ! itulah sebab kena buat juga pernikahan biarlah di balai polis pun daripada dibuang dalam sungai ke tong sampah ke..lubang jamban ke huhuhu...maka tiada lagi BIN ABDULLAH...sbb dah kawin...huhuhu

0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.