Saturday, August 15, 2009

Ingatlah 3 perkara wahai anakku !

Sedikit pandangan masjid Sidi Ibrahim Ad-Dasuqi bin Syeikh Abdul-Aziz yang dikenal dengan Abul-Majdi bin Quraisy Addasuqi RA lahir di Kota Desuq-Mesir kira-kira 280 KM dari Kota Kaherah pada malam terakhir bulan Sya'ban 653H yang bertepatan dengan tahun 1255M.

3 hari aku bermimpi dan 3 perkara harus aku merenung apakah mesej penting dalam bacaan Bismillah...ini bukan SMS tapi mesej yang harus difikirkan !! Semalam aku tidur dalam keadan sakit kepala..dan pekena paracetamol terus lena..kenapakah aku sakit kepala sangat ini ! rupanya ada sesuatu untuk aku fahami...

3 hari Sidi Syeikh Ibrahim Ad-Dasuqi menghadirkan diri dalam mimpi aku dengan menjelaskan konsep yang terkandung dalam bacaan Bismillah itu ! mesejnya cukup pendek bak kata zaman SMS sekarang ni..ramai kita terima SMS dari orang itu dan ini hanya membicarakan hal ehwal keduniaan..tapi aku terima SMS dari Sidi Syeikh Ibrahim Ad-Dasuqi, aku dedahkan untuk diri terperi ini , tapi kalau sape2 leh fikir jauh lagi alhamdulillah begitu lah maksudnya yang ingin aku sampaikan juga !

" Wahai anakku ingatlah 3 perkara di zaman ini ! tahukah kamu apa hikmah yang terkandung dalam BISMILLAH itu ?

Begitulah SMS yang aku terima dari Sidi Ibrahim Ad-Dasuqi yang merupakan guruku seorang wali qutub di bumi Mesir ini yang telah meninggalkan alam ini tetapi tetap ada cuma kita je yang tidak merasa pun..cerita pasal Sidi Ibrahim Ad-Dasuqi ini cukup terkenal di kalangan masyarakat arab tempatan. Aku sering pergi ziarah maqamnya yang terletak dari wilayah Ad-Dusuq,Kafr Syeikh dan mengamalkan amalannya dalam kehidupan sebagai darah daging sejak 10 tahun lepas dengan yakin.

Perkara yang sering dilupai oleh manusia dalam Kalimah Bismillah:

1-Menyebut kalimah ALLAH [zikir] / Dengan Nama ALLAH

2-Sifat Allah yang Maha Penyayang / Ar-Rahim

3-Sifat Allah yang Maha Pemurah /Ar-Rahman


3 perkara tersebut kalau dihayati dengan sebaik-baiknya pada setiap manusia pasti dunia akan aman.

Mengingati Allah dan menyebutnya serta mengamalkan sifat-sifat Allah adalah pekerjaan yang mulia dan dapat menghidari segala perbuatan jahat dan kerosakan kepada alam.Adakah Allah bersifat dengki ? bersifat marah ? bersifat keji ? Cuba kita fikirkan dari Allah kita datang kepada Allah kita kembali..kalau sebaliknya daripada sifat Allah maka iblis dan syaitan yang dilaknat. Antara sebab Rasulullah s.a.w menyuruh kita membaca bismillah setiap kali membuat pekerjaan disitu jugalah magnet niat terpasang dan tercetus !


Ingatlah AMANAH manusia di muka bumi agar menjaga keharmonian sejagat !

Kasih sayang kita bermula dari sejak kita lahir yang dibesarkan oleh kedua ibubapa sehingga kita berjaya dan hebat ! yang bermula dari kedua ibubapa kemudian dalam satu kumpulan sosial dan masyarakat kemudian dilanjut kepada satu negeri,negara dan diantarabangsakan. Tanpa kasih sayang telah berlaku banyak kerosakan dalam institusi kekeluargaan,negara dan dunia.Lihatlah dunia hari ini yang boleh ditonton di depan mata kita ! Itulah punca utama, cuba anda fikir2kan.

Kisah qabil dan habil anak Nabi Adam a.s berbunuhan kerana apa ? walaupun dikisahkan dan ada pengajaran yang cukup memberi kesan mendalam kepada kita..tapi banyak kita boleh pelajari..Dan sayangilah kepada Rasulullah s.a.w dengan memperbanyakkan selawat di zaman ini kerana ramai manusia sudah melupai untuk 'beronline' dengan [Habibullah] kekasih Allah s.w.t...Dialah The One..dialah Rahmatul Alami [Memberi rahmat sekelian alam sejagat...alam jin,alam manusia dan sebagainya]

Itulah laungan silaturrahim dan mahabbah sebagaimana tercatat dalam sejarah Islam,Al-quran dan As-sunnah..yang bukan saja terhad kepada umat Islam bahkan kepada bukan Islam..!

Sikap pemurah sesama manusia yang berkonsepkan tolong menolong antara satu sama lain dalam satu lapisan keluarga kemudian bergerak dalam satu masyarakat, negara dan dunia ! Tapi dimanakah sekarang..Kita bukan peminta tapi memberi sebanyakkan tidak kira dalam ilmu,wang ringgit dan apa saja termampu sekiranya dikongiskan bersama pasti dunia akan aman dan sejahtera dan maju..! Cuba kita fikir2kan...contoh tengok citer laskar pelangi 2008 banyak memberi dari menerima !

Kenapa kita harus menunding jari kepada orang lain disebabkan kita sering menerima kesusahan ! kita harus bangkit untuk menyedarkan mereka ! semuanya manusia yang boleh dibudi bicarakan..hatta pemerintah ! patutkah kita ditindas dan dipermainkan dan diujikaji oleh orang lain ?


Ayuh ! bangkitlah dengan 3 perkara ini yang boleh mengharmonian penduduk alam !

Tapi sekarang dunia sekarang dalam keadaan PARAH ! manusia sudah mencabuli AMANAH yang diberikan tak kiralah di pihak pemerintah ke rakyat ke..tapi rakyat seharusnya lebih berperanan untuk menyedarkan pemerintah yang mengkhianati AMANAH ! kalau di zalimi dan ditindas..sekiranya banyak kerosakan pada manusia dan alam..maka layaklah dunia ini di delete [KIAMAT]...! dan menerima pengadilan di hadapan Allah s.w.t..

Sudah cukup untuk kita memikirkan dan merenung !

0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.