Saturday, July 25, 2009

Manusia gagal mengukir kalimah Allah di hati...

Maha suci Allah..kalau si Lebah sejenis binatang kerdil dapat mengukir nama Allah..bagaimana manusia gagal untuk mengukir kalimah ALLAH di hati..?

Sesungguhnya lalui hidup kita adalah mempunyai gaya hidup yang amat berbeza diantara satu sama lain...ada mereka melalui kehidupannya dengan senang dan tenang...ada mereka melalui kehidupannya penuh dengan penderitaan dan ujian hidup dari Allah s.w.t...ada mereka melalui kehidupannya dengan gaya yang sederhana..hakikatnya setiap manusia melaluinya dengan gaya yang telah Allah aturkan..

Bersyukurlah dengan apa yang kita kecapi walaupun kita berada didalam keadaan penuh dengan keperitan hidup..walaupun kita berusaha dengan pelbagai perancangan yang rapi...seolah² kita merasakan kehidupan didalam sebuah penjara itu adalah lebih baik daripada hidup dengan masyarakat dunia ini..

Bagi mereka yang tidak pernah lalui hidup dengan penuh penderitaan dan ujian Allah jangan lupa untuk pandang belakang..dan jangan terus melangguk dan melihat ke atas..dan bagi mereka akan menganggap penjara itu adlaah untuk orang² yang bersalah dan hina jua di sisi Allah.

Kerana apa mereka yang melakukan jenayah..lalu disumbatkan ke dalam penjara? adakah pada pandangan kita itulah hukuman yang sepatutnya..kita juga tidak mahu mencampur adukkan soal orang Islam lain..kita juga tidak ingin memikirkan jalan penyelasaian bersama..semuanya ada yang bertangggungjawab ke atas individu bermula dari satu keluarga ke satu kampung ke satu daerah ke satu negeri ke satu negara ! Hakikatnya penjara juga adalah satu tempat ujian bagi orang yang tidak bersalah kepada yang Maha Esa !

Bukan kita hanya mendakwa diri sendiri dengan sewenang² bahawa kita dicintai oleh ALLAH tetapi belum menerima apa² ujian daripadanya.Semakin dekat diri kita kepada Allah semakin kuatlah ujian yang harus kita hadapi dan terima...semakin berduri jalanan untuk dilepasi satu persatu untuk menemui pencipta...!

Bagi mereka yang sudah senang dengan kehidupan dunia..kita harus berwaspada kemanakah kita menggunakan nikmat yang diberikan sebagai pinjaman daripada Allah s.w.t..janji Allah adalah benar dan akan tertunai nanti..nikmat yang diberikan bukan hanya sekadar kita melafazkan Alhamdulillah.. Ikutilah posting yang telah dicernakan melalui pengalaman http://ateef.blogspot.com/2009/07/realitikah-fantasikahilusikah.html



0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.