Saturday, July 4, 2009

Alkisah seorang Raja...

Alkisah ada seorang Raja kaya raya memiliki empat orang isteri.

1. Dia mencintai isteri-4nya, yang paling dipuja dan dia disaluti dengan pakaian yang indah, makanan yang enak2, katil yang gebu…. memberikannya yang terbaik kepada si isteri-4 nya.

2. Ia juga mengasihi isteri-3 nya, yang selalu tampil mengiringi beliau ke luar Negara dalam lawatan2 kerajaan.

3. Ia juga, menyayangi. Isteri-2 nya. Ia adalah wanita kepercayaan baginda, yang sentiasa meberikan perhatian dan sabar terhadap karenah2 baginda.. ketika sang raja menghadapi masalah, segala rahsia2 baginda di curahkan kepada sang isteri-2 nya. Dan isteri-2 nya akan membantu raja menyelesaikan kesulitan2.

4. Isteri-1 nya adalah wanita yang sangat setia dan ia telah berperanan besar dalam menjaga kekayaan dan kerajaan sang raja. Namun, sang raja tidak mencintai isteri-1 nya. Walau bagaimanapun, isteri-1 nya sentiasa dan sangat mencintai sang raja.

Suatu hari, Raja jatuh sakit, dan ia tahu bahawa hayatnya singkat. Dia mengelamun tentang kemewahan dimilikinya, isteri2 yang dipunyainya, 'dan aku akan mati tanpa sesuatupun akan bersamaku'.

Dan baginda bercita2, agar seorang dari isteri2nya sanggup menemaninya didalam kuburnya

Sang raja mempelawa isteri-4 nya: "Aku paling mencintaimu. Telahku anugerahkan kepadamu dengan harta kekayaan dengan pakaian yang indah2. Kaulah buah hati, jantungku.

Sekarang aku sedang nazak mati. Adakah sayangku mahu bersama2ku di dalam kuburku?

" 'It's not funny, my dear!. You go to hell ', let's me enjoy my life with the gifted money. And don't you see I'm still young and robust ? Isteri-4 nya berleter, dan ia terus pergi dari sisi baginda, tanpa menambah kata2nya..

ungkapan2 yang memilukan hati sang raja, bak dihiris sembilu yang tajam.

Raja berasa sedih, kemudian memujuk isteri-3 nya, 'I loved you all my life. Tiba masanya aku akan mati, bolihkan sayangku tetap bersamaku, walau dimanapun aku berada?

'No way !!!' bullshit, jawap isteri-3 nya: 'Life is too good daaa! Bila abangku meninggal, I'm going to remarry! Piss! and you can go to hell.

Remuk redamnya perasaan baginda, apabila mendengar kata2 isteri-3 nya.


Dia kemudian menyapa isteri-2 nya, 'Aku selalu berpaling kepada mu untuk membantuku, oh! sayangku. Engkau selalu berada disisiku ketika aku susah dan senang. Aku akan menghadapi kematian, dan aku berharap kau akan tetap bersama2 dengan aku kedalam kubur. Apakah engkau mahu terus bersamaku?

"I'm sorry, I can't help you out this time!', Replied the 2nd wife. 'Pada saat yang ini , aku hanya dapat berjalan mengiringi tuan hingga ke kuburmu sahaja.. Thank you for your invitation. 'lol'

Bagaikan na' terbalik dan terbenam mata sang raja,terasa bagaikan na' putus urat tengkoknya, hancur luluh hati baginda..


Kemudian suara berteriak: "Aku yang sangat setia kepadamu. Aku akan mengikuti anda di mana pun kau pergi. Tetapi abangku pergilah dahulu, nanti aku akn ikut kemudian. 'Adakah abangku telah kena rasuk, mana ada dalam dunia ni, sehati, sejiwa? Eh! c.c betul.

Raja merenung, pada isteri-1 nya, yang telah diabaikan olih baginda tatkala dahulunya, beginda masih segar bugar.

Tersangatlah sedihnya perasaan sang raja seraya berkata, 'Aku sepatutnya bersikap adil dan saksama kepadamu ketika aku masih mempunyai kesempatan, tetapi alangkah menyesalnya aku kerana hayatku sedang berakhir.


4. Istri-4 = tubuh . telah banyak waktu dan tenaga dibuangkan untuk menghiasinya dengan pakaian2, makanan yang enak2, tidur dikatil gebu...

3. istri-3 =harta, darjat dan kekuasaan yang akan dimiliki olih orang yang hidup. Yang mati tidak akan membawa apa2.

2. istri-3 = keluarga dan teman-teman. Tidak terkira ramainya , mereka cuma mampu mengiringi sampai keliang kubur sahaja.

1. Istri-1= jiwa. Sering diabaikan dalam mengejar kekayaan, kuasa dan kenikmatan dunia


Namun, jiwa adalah satu-satunya yang sentiasa hidup, tanpa kematian. Roh beredar dikalangan penduduk duniawi secara abstrak, dalam bentuk ilmu2, harta yang dibahagi2kan.

Nasihat2 diberikan/ ditinggalkan bagi penghuni2 dunia, agar kehidupan sentiasa selesa dan aman damai… umpama harimau meninggalkan belangnya.

2 comments:

Zamz 11:08 PM  

manusia mmg selalu lupa huhu

ezanykun 10:48 AM  

ingat 5 perkara sebelum 5 perkara..

  ©Template by Dicas Blogger.