Wednesday, June 17, 2009

Perjalanan ilmu memang jauh

Sememangnya jauh perjalanan aku untuk memahami soal ketuhanan..lagikan Imam Al-Ghazali pun berkelana berpuluh2 tahun untuk mencari jawapan...inikah pula AKU..huhuhu kalau ikut biasa dikatakan ramai yang dah tahu Allah tapi belum mengenalnya..

Lagikan makhluk ghaib ciptaan Allah tak dapat difahami,...namun pertama disuruh beriman.
Orang kata,...kalau tak nampak macam mana nak beriman. Takkan nak beriman ikut2 dan
bertaklid aje.

Bukankah Allah telah menjadikan banyak bukti.Udara yang ghaib dan tak mempunyai gandingan
molikul melainkan O2 yang dinamakannya dan banyak unsur2 zarah yg.ghaib seperti gelombang, arus letrik dan sebagainya.

Walau pun bukti ujikaji tak mampu meneruskan pencariannya,...maka disitu lah pemutus akal.
Akal yg.kena tunduk pada tuhan dan meyakini apa yg.dikalamkan.Sebaliknya manusia
meneruskan kajian dan meninggalkan petunjuk tuhan.Lalu Allah tambah lagi hal2 yang menyesatkannya.

Kalau lah manusia menyerahkan urusan akhir akal nya pada tuhan pasti dapat penyelesaiannya.

Itulah kita perlu juga mengupgrade akal barulah fikiran kita pun turut sama...sebab tu aku kata dah bebas..kalau dulu aku tak boleh nak baca benda2 filos atau fahaman agama2 lain...kini aku dah sampai tahap nak mengetahui benda2 tu semua..huhuh kekadang sakit kepala..tapi takpe sukar sesuatu yang mencabar!

0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.