Saturday, June 13, 2009

Tembelang Jutawan Internet

Kalau diikutkan pada dasarnya ada pro dan kontra..ada rasa tak boleh tengok orang senang...ada hasad dengki..hinggakan ada yang mengatakan irfan khairi tu pun mmg pembohong besar.celaka haram jadah. title Dr. phd main letak sendiri. sekolah bangang, mengaku Dr. plak..bla..bla..Ada yang menganggap perosak ekonomi umat Islam..bla..bla..

So,bila dikatakan pembohong besar..maka songsanglah kan..sebab sebelum ni orang membicarakan tentang kebaikan dan kehebatan yang ada pada dia.

Apapun semua tu adalah kebebasan bersuara..so,aku pun akur dan terima jerklah lantak lah nak negatif atau positif ke..Apapun macam2 dimensi orang boleh beri pandangan atau komentar terhadap dia..buatlah kesimpulan sendiri berdasarkan akal dan fikiran yang sihat..kalau boleh ke tahap berfikiran yang diluar kotak skali..atau berfikiran superkreatif...lagi mantap kan..!

Padangan aku semua manusia ada matlamat untuk cetuskan perjuangan bagi kesedaran pro and kontra..perselisihan pemikiran atau pendapat..kedua-dua kita perlu kaji dengan sebaik mungkin..tak semestinya kita mengambil positif saja dan terus menggunakan atau memanipulasikan untuk matlamat tertentu. Hakimilah dengan bijaksana kerana kita dianugerahi dengan akal dan fikiran...

Bagi aku akal ni ibarat Processor komputer yang boleh diupgradekan mengikut penemuan atau kajian ilmu, guru yang memberitahu atau dari amalan atau eksperimen tertentu atau mungkin juga dari pengalaman yang mencabar !

Manakala fikiran ibarat software yg bergantung ngan processor tadi sepeti perisian words, power point, messenger dan lain-lain.

So, hardware dan software yang tersebut telah diconnectkan oleh processor [akal] untuk bergerak atau kita gunakan dengan baik.

Contohnya pakai processor intel 520 MB yang lama tu jangan haraplah software yang canggih2..main game pun pac man jelah hal sama juga pelbagai versi windows yang telah dikeluarkan oleh microsoft pun dari syestem DOS,windows 95,98,2000,Service pack 2 dan 3,windows vista dan window 7 hingga muncul lagi yang terlebih canggih dan lawa lagi lepas ni..jangan kemana2 hahaha..So,ikut kelajuan dan kemampuan processor [akal] tu la..

Kesimpulannya...kena upgrade dulu processor [ akal] dulu baru fikiran dan kelogikkan kita hebat kan ! Bila dah upgrade akal [processor] naik taraf dari Intel Dual Core jadi Intel Quadra..So, jalan fikiran dah lebih kompleks dan hebatkan? Ibarat boleh jadi superman,teleport kemana saja,boleh view,menguasai diri atau orang lain...menggadakan diri..mencopy paste..memecahkan diri cam naruto ke dan macam-macam lagi..

Uiks panjang plak definisi skali ngan contoh plak...cam hebat plak akal aku wakakaka..tak payah buat kitab tebal² tentang akal atau buat definisi panjang² pun.

Apapun semua perkara kita boleh applykan lah jangan ada mata tapi supo mato ike kering..buto..! hahaha so..proses upgrade akal dan fikiran ini belajarlah apa jua bidang pengajian sehingga kita merasa kepuasan sehingga tiada lagi soalan bertanya pada diri kita dan alam ini..hinggakan zaman tercanggih ini pelbagai lapangan kaedah sains dan teknologi pun telah banyak membuktikan depan mata pun ada yang percaya dan tidak pun...kan..! sebab tu lah aku bagi contoh...agar kita lebih faham sebab dah ada depan mata..takkan nak kembali ke zaman lampau lagi..kalau dulu Nabi² dan Rasul² dianugerahi dengan pelbagai mukjizat dan juga Wali² Allah dianugerahi dengan macam-macam keramat pun berapa orang jerk yang boleh faham dan yakin dengan Islam..Iman..dan Ihsan..

Kepercayaan tidak dapat dibuktikan jelas dimata bawa kehadapan, hanyalah hati yang mendapat menjelaskan menerusi ilmu yang diberi faham. ..senang cerita perumpamaan teknologi telekomunikasi kini terkenal dengan kecanggihan perhubungannya, andai dibawa cerita kepada orang zaman lampau " pakcik cakap diganggang sini, orang yang jauh seberang laut dapat dengar" apa pakcik itu akan jawab? sudah tentu dikatakan orang yang memperkenalkan teknologi tu bahawa orang gila, tetapi dia lebih yakin dengan utusan secara surat dari bercakap dengan ganggang tu kan.? sebab surat dapat jelas dengan mata kasar ni sampai yang diutuskan oleh posmen, sedangkan utusan menerusi gelombang tidak diyakini bahawa perkhabaran ini benar, sebab tiada jelas boleh dibuktikan...sebab itulah peringkat yakin seseoraang letaknya pada ilmu pemahaman yang diajar dan dipelajari, bukan dengan cara perhati dah boleh kata faham.

Ok berbalik pada cerita..ada juga mengatakan...betul ke hamba Allah tu jadi kaya dengan internet..ada yang tak percaya..kan..sebab internet pun tak kenal..yang dengar hanyalah DUIT dan KAYA..[manusia mana tak teringin kan..huhuhu] tambahan nak kenal email hotmail atau yahoo atau gmail, domain, hosting, datacenter, server, programming, design laman web, VPN dan sebagainya. Bagaimana sekiranya dia diupah atau dipergunakan oleh orang kaya Malaysia atau VVIP atau VIP atau orang berkepentingan dalam kerajaan Malaysia..Alah duit semua boleh bagi jerk diorang tu..katakan 1 Juta sebulan pun leh masuk jerk lam akauan tambahan dia dulu duk UK cukup setahun 12 Juta..pastu copy atau print atau scan dan sebarkan jerk statement bank tu utk membuktikan kepada golongan² yang tak tahu apa sebab masyarakat Malaysia ketika tu bukan pandai sangat atau tahu tentang dunia internet ni...komputer pun tak ramai lagi pakai pun...

Kalau 12 Juta..pastu VIP upah plak media kasi meletup dengan "JUTAWAN INTERNET' bila orang kampung dengar jutawan..mestilah duit..dan bersabit dengan kaya...aku pun mahu duit! Katakan modal dikeluarkan oleh VIP ni 24 Juta..tapi takpe diorang akan untung berganda² pun..cuma kita fikir masa tu hingga sekarang berapa pelanggan² internet kat Malaysia..bukan melambung naik ke atas atau merosot skrg ni..begitu juga dengan komputer dan laptop permintaan cukup tinggi...semua berebut nak jadi jutawanlah kononnya.

Berapa banyak bengkel dan seminar² atau workshop yang telah berjalan...berapa juta buku telah laris dipasaran dan semuanya mendapat keuntungan dipihak² tertentu..yang lemah dan ditindas orang kampung yang kais pagi makan pagi..Apa pula perancangan diorang setelah masing² mendapat keuntungan..petani..nelayan..penanam padi..kelapa sawit...penggangur dan berpendapatan rendah naik gaji atau ada elauan ke ? Apa pula sumbangan dia kepada masyarakat...tak de yang meletup ke..dah sampai masa pihak pemerintah memperkenalkan 'sara rakyat' seperti negara-negara maju...kos hidup semakin tinggi..kehidupan bangsa semakin mencengkam dengan pelbagai jenayah dan sosial semakin teruk..! Barangan semakin naik...! matawang masih 'mengikat'. Semuanya matlamat saja..dan dunia ini adalah percaturan dan perjuangan...yang terpedaya dan lupa diri akan diadili atau dicuci dibarzakh..mati makan dek ulat jua...himpun harta bertimbun dan bermewahan akhirnya tinggalkan dunia...masuk barzarkh untuk service..kalau masuk syurga pula tak tentu ada keluarga kita pun..eh tak sunyi ke?

Itulah antara pandangan yang kontra..

Tidak logik sama sekali..mana mungkin orang matematik untuk memperbaiki orang sejarah..sedangkan kedua-dua ilmu itu berbeza...sukar untuk mencari titik tengah...melainkan dengan pelbagai lapangan ilmu sampai ke mati harus mencari jawapan persoalan demi persoalan dalam diri dan difikirkan sekarang tentang kehidupan dunia yang kita alami sekarang..

Sebelum aku chaau meh kita fikirkan dan cari jawapan ni.."Dan sesungguhnya masuk Syurgaku itu bukan kerana amalan ibadat dan pahala tetapi kerana RAHMATKU"...." Dan Aku BEBAS memilih SIAPA sahaja untuk masuk ke SyurgaKU....."Errrr.... siapa sahaja???? islam? kristian? buddha? hindu? batak? melayu? cina? orang asli? Abis tu macamana ni....Aaa... Lu Pikir Lah Sendiri ....

0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.