Friday, June 26, 2009

'Bear' Cap 'Brake Kapal'

Brake Kapal


Adakah kita sering berburuk sangka antara kita sesama muslim..tapi ingatlah manusia akan berubah kalau kena caranya untuk mendidik atau mengubah kemungkaran. Begitulah juga kalau kita dengar atau baca dengan kisah wali Allah yang arif dalam mencegah kemungkaran..bak kata : Sesiapa di antara kamu melihat 'orang sakit' maka ubatilah..So..difahamkan dari sebuah hadis s.a.w : Sesiapa di antara kamu melihat kemungkaran maka ubahlah....

Pada frasa 'Di antara Kamu' bukan semua orang yang boleh mengubah pastinya 'AM atau Khusus' seperti juga orang yang sakit..hanya yang pakar saja boleh merawatinya dengan baik dan berhemat.

Ikuti kisah ini :


Seorang Pak Lebai bernama Tuan Isa, sentiasa ke masjid untuk menunaikan sembahyang fardhu berjumaah. Tiap-tiap waktu beliau akan melintasi sebuah kedai kopi cina, yang berdekatan dengan masjid, di mana inilah satu-satunya mesjid kegemarannya, tempat 'itikafnya (tempat ibadat solatnya).

Suatu hari beliau terpandang Mat mabuk sedang meneguk minuman keras dari botol yang berwarna hitam.

Almaklumlah, Tuan Isa adalah seorang yang berpengetahuan tinggi (bukan berilmu) tentang hukum-hukum Agama Islam.

Jadi, Pak Lebai terpanggil untuk bernahi mungkar dan terus menegur Mat : 'Oh Mat, minum ayor ape tuuuuu?'

Mat Mabuk selamba mempelawa Pak Lebai : 'Beer! tuan. Nak merase mari ler!!'.

Pak Lebai : 'Tak ape ler! tok nak ke masjid dulu. Beer tu ape mendenye Mat?'

Mat : 'Beruang tuan'. Begitulah Mat mabuk mengusik dan mempermain2kan Pak Lebai 'Cheers' sambil menunjukan botol, dalam pegangannya kepada Pak Lebai.

Dia sedang dihayun oleh sakarat mabuknya.. 'hiiiiigh'. kata bahasa bakunya.

Pak Lebai berkata2 didalam hatinya : 'Pandai pulak dia becakap bahasa Inggeris, haaaa! Eh betul ke beer tu ertinya beruang? '

Pak Lebai meneruskan tegurannya : 'Ayor tu, cap ape Mat?'

Mat : 'Cap brake kapal! (Anchor beer/ sauh) tuan'.

Pak Lebai : 'Tak ape le Mat, tok pergi sembayang dulu ye!!'.

Di hari esoknya, Pak Lebai Isa melintasi kedai kopi yang sama, dan Mat mabuk masih meneruskan kesukaannya.

Pak Lebai terus menyapa Mat : 'Minum ape tu Mat?'

Mat : 'Beer!, tuan'

Pak Lebai terus memberi komen: 'Bagus!, bagus!, bagus!'.

Pak Lebai, setiap hari melintasi kedai cina, di mana Mat sedang meneguk arak seraya bertanya : 'Minum ape tu Mat? dan Mat akan menjawab : 'Beer!, tuan'. Pak Lebai akan mengomen : 'bagus!, bagus!, bagus!'.

Dan begitulah dialog diantara Pak Lebai dan Mat, pada setiap hari Pak Lebai melintas kedai kopi cina itu, hinggakan sampai berbulan2, dialog yang sama ini, diucapkan oleh Pak Lebai dan Mat.

Dan akhirnya, tak semena2, Mat telah berubah arah. Setiap hari dia akan mendahului Pak Lebai sampai ke masjid untuk menunaikan solat fardhu bejumaah, sehingga akhir hayatnya.


Moral : Manusia tidak mampu meramalkan, apa akan terjadi di esok hari.. jadi hormati sesama manusia. Dan panggillah ke jalan kebajikan secara hikmah dan sabar seperti Pak Lebai Isa.

Sekian coretan kali ini..huhuhu

0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.