Monday, June 29, 2009

Apakah disebalik cermin ?



Di sebalik cermin mimpi dan apakah disebalik kefahaman lagu ni..itu lah seni adalah bersifat universal..kefahaman juga mengikut dimensi kita..takperlu aku nak cerita panjang kat sini pun semua dah ada dalam buku yang akan diterbitkan nanti..


Kisah cermin aku ada terbaca buku kanak-kanak tadi pun..koleksi hikayat anak-anak perempuan dalam masyarakat Mesir..so aku cuba createkan sinopsis dia apa yang aku dapat rumuskan..tajuk dia "Aayaah Wal Maraayah" Maksudnya Ayaah[ Nama Anak Perempuan] Marayaah [Cermin].

Kisah misteri khayalan dia sesuai lah untuk kanak-kanak berumur 10-12 tahun..biasalah kanak2 sukakan cerita khayalan..aku pun create lak jadi 'Yasmin dan Cermin' dalam bahasa melayu hahaha oklah aku teruskan sinopsis dia..

"Aayaah Wal Maraayah " ini mengisahkan tentang seorang anak perempuan yang tidak cantik yang menginginkan kecantikan rupa parasnya dan tiba satu masa dia timbul persoalan tentang dirinya, kenapa dia dilahirkan tidak secantik seperti orang lain.Tetapi dia memiliki
budi,sopan santun yang baik dan ramai kawan-kawan,jiran dan ibubapa menyukainya.

Pada suatu hari dia memandang ke cermin dan timbul persoalan tentang dirinya dan menginginkan wajah yang cantik.

Walaupun persoalan itu sering dijawab oleh bubapanya dan gurunya di sekolah namun ia mahukan jawapan yang pasti.

Bila dia selalu dia memandang cermin membuatkan dirinya hilang keyakinan dan rendah diri sehingga tidak dapat menumpukan apa jua kehidupan lagi sehingga gagal dalam pelajaran kerana keinginannya tidak tercapai.

Adakah dia bangkit untuk terus menebus rasa bersalah tersebut setelah dia mengetahui rahsia dari cermin itu ?

Akal dan fikiran merupakan anugerah ilahi yang harus disyukuri dan digunakan dengan baik agar hebat dan superkreatif kerana untuk melahirkan fikiran yang baik semestinya akal kita yang sihat selalu meneliti dan mengkaji tentang diri dan kehidupan.

Moralnya : Cermin perumpamaan kepada penelitian tentang kita dan kehidupan. So,sama2lah korang kaji..



Yang sedang berdiri di hadapan cermin = AKU

Imej AKU yg terhasil bermula dari cermin pertama hingga infiniti ialah semua yg anda kenali, terserempak, org tua, adik beradik, suami/isteri, cucu dan cicit, pemimpin dan sebagainya (sebagai perhiasan yg mana mereka2 tu semua @ seribu bayangan = AKU jua)

The One = kesadaran iaitu AKU yg dah tersedar/ternampak bhw rupanya ada "cermin" (tamsilan) yg menghasilkan Imej2 dari cermin pertama hingga infiniti.

Dan juga, The One = kesadaran bahawa AKU (iaitu yg berdiri di depan cermin) je yg wujud manakala imej2 lain ialah imej dari AKU sendiri, maka jadilah The One in the billion (of all the other whose reside in the infinite mirror).

Dan juga, The One = AKU = kalian = Yg akan membawa semua kembali ke AKU

Segala yg berlaku dalam cermin iaitu dari cermin pertama hingga infiniti ialah segala yg berlaku atas dunia ni dari kisah Nabi Adam hingga sekarang (sekarang = cermin pertama).

Setiap cermin bermula dari cermin pertama sampai infiniti = Dunia korang/masing2 = 'Grand" dunia AKU

AKU yg sedang berdiri, cermin2 (watak yg berbeza + dunia2 masing2) = "powered" by Zat

Pelik bagi akal manusia tapi tak mustahil bagi AKU:

Anda2 ialah AKU yg berdiri di hadapan cermin. Tapi, masing2 merasakan bhw, semuanya terpisah dan 'ada kerja', 'ada life' serta 'ada dunia' masing2 dan berasingan di antara satu sama lain. Yg sebenarnya, semua dari AKU yg satu.

Single tasking vs multi tasking:

Itu lah bezanya di antara kehebatan AKU dan manusia jasad fizikal. AKU berupaya melakukan lebih dari satu 'urusan' (iaitu 'seribu' bayangan' manakala manusia jasad fizikal (spt kita skrg ni), hanya mampu buat satu kerja dlm satu masa. Sbb tu, bg pendapat aku, manusia tidak dpt menjangkaukan mindanya utk mengikut konsep 'cermin dan AKU' ini (termasuklah Ateef sekali pada mulanya), kerana manusia hanya memahami bhw "manusia boleh buat satu kerja = satu masa".

Semua yg berlaku di dalam cermin infinite hingga cermin pertama berlaku dalam Real-Time walaupun Aku yg berada di cermin yg ke 30 sedang makan manakala Aku di cermin yg ke 110 sedang bershopping, tetap dlm Real-Time. Semua berjalan serentak.

Tujuan sejarah dan peristiwa yg berlaku dari cermin infiniti (Nabi Adam) hingga cermin yg pertama:

1.Supaya wujudnya pencarian diri.

2.Supaya wujudnya cause and effect

3.Supaya wujudnya definasi 'sejarah'

4.Supaya wujudnya definasi 'Pencipta'

5.Supaya wujudnya definasi Agama.

6.Supaya wujudnya timeline masa.

7.Supaya wujudnya cerita pelik2 (UFO,nibiru,alien,galaksi,mistik dll)

8.Supaya wujudnya perjuangan (peperangan, konflik palestin-israel,iraq,saddam,9-11,perang teluk,zaman para Nabi dan Rasul dsbnya)

9.Bila sudah berlaku (1) sampai (8), lambat laun akan wujud kesadaran.

10.Akhirnya 'ternampaklah' kewujudan "cermin" (tamsilan sahaja), maka wujudlah 'kesadaran' dan menjadi The One. (One in the billion who has sadar)

Kematian/Kiamat = Kembali kepada AKU

Ok ni sedutan dalam manuskrip aku untuk tontonan umum lak secara rumusan :

Yang melihat = imej dalam cermin
Cermin = kesadaran
Cermin kotor = kesadaran hanya dlm ilusi
Cermin bersih = yg keluar dari ilusi
Cermin berkilat = Aku dan dia dlm cermin
Paling tinggi (mumtahi) = Tiada cermin

Cermin = hati/ qalb
imej dlm cermin = kehidupan dl alam ilusi
Lain2 tamsilan .. mimpi = imej dlm cermin
Allah= Yang Maha Melihat
cermin = kesadaran
imej = Muhammad (gelaran yang Mumkin Wujud)
Dari ini wujud Allah dan Muhammad..Zahir Batin
Tetapi hakikat nya : Dialah Yang Awal dan Akhir dan Dialah Zahir dan Dialah Batin

Keluarkan gilapkan cermin anda...Tiada lagi ketakutan melihat wajah anda..dan akhirnya buanglah cermin..Untuk Menyadari Kewujudan Anda...

Andalah..Aku

3 comments:

aku 12:16 PM  

salam..

untuk melihat wajah ddlm cermin mudah.
untuk melihat wajah tanpa cermin aku rasa bukanlah satu perkara mudah..

benarkah ia amat payah?

Highlander 1:50 PM  

wsalam..

payah ke buat apa payah2 semuanya ada kunci jerk..tau kunci jumpa lah..bukan kan senang tak perlu perlu jauh2 agi..

Anonymous,  7:52 PM  

Your head like a tip of DICK,
LOL...

  ©Template by Dicas Blogger.