Friday, February 19, 2010

Uyun Hayah...Resepi kehidupan?


Lorong kehidupan...


Lama TokOne tak mencoret..ni bermakna tokOne pun ada misi yang perlu diselesaikan dalam meneruskan resepi2 kehidupan atau lebih tokOne panggil Uyun Hayah...tadi pun sempat tokOne singgah kt blog rakan seperjuangan tokOne lebih dikenali sebagai Amujie hehe...tajuk yg ditulis pasal..Apa Matlamat Kehidupan..? (tulisan nya semakin mantap dah!..gara TokOne lah ajar dia suh memblog..jgn dok pendam sorang nanti data space lam kepala tu penuh..effectnya nanti pergerakan dalaman jasad kurang bagus utk tontonan awam hahahaha...

Dulu kami separa seperjuangan dalam menghadapi rencah2 kehidupan..So,skrg mengikut haluan masing2 dan tade lagi apa nak diperjuangkan biarlah org diluar sana berjuang..dan biarlah org diluar sana topup org itu dan ini..ada cerita pasal 'kehidupan'...tgk/saksikanlah/lihat je lah..

Bagi TokOne dalam menghadapi rencah2 kehidupan lebih kepada kebebasan dan kenikmatan...kalau senang tapi tak merasai nikmatNya tade guna..kalau susah tak merasai nikmatNya tak guna gak..

Jadi kehidupan adalah 'permainan' ..Ya inilah masanya. Kerana majoriti tidak faham 'dunia permainan ini'...Apa2 yang luar dari diri semuanya adalah 'permainan'..

Dalam apa saja aspek..Renung2lah... Cerita asal-usul anda...Cerita anda tersadai kat bumi
Ya just cerita.. story story.. Jalaludin Rumi & Sir iqbal menyatakan hal yg sama..

kalau kita berada dan rasa susah bila tgk org senang..kita nak merasai kesenangan itu dan berusaha utk mencapainya...akhirnya ada yg berjaya...ada yang gagal..ada yang separa berjaya..atau tersungkur terus dan bangkit smula cuba mengejarnya hingga dapat..akhirnya mati..

tapi org senang dan kaya lak jarang pula yang cuba utk berada ditempat org susah..kalau leh ditukar gantikan sementara pun takpe..itu pun kalau nak rasa dan diri dalam kesedaran utk merasainya.. ada org barat yg kaya dan senang cuba utk merasai susah dengan membuat atau menyertai program yang mencabar..

sebenarnya kesusahan idup ini adalah utk mengajar kita lebih berkeyakinan diri (latihan/mujahadah) boleh tak kita idup atas diri sendiri tanpa bergantung kepada apa2 seolah kita dilemparkan kt tgh2 pulau atau didalam hutan....pastinya otak kita akan lebih berfikir utk cari jalan penyelesaian..

kalau dah berada dalam keadaan senang ni kita jarang gunakan akal utk berfikir pun sbb macam2 ada kemudahan dan wang ringgit..sbb itu lah org2 sufi dulu terpaksa membuat latihan macam2 masuk lam hutan..kuar masuk dalam gua..menyendiri dsb..tapi skrg tak perlu dah benda2 cam tu sebab teknologi maklumat begitu luas..macam2 kita leh baca/download data ke minda dan lakukan proses sendiri/buat kesimpulan...tapi skdar baca dan tahu byk perkara belum lalui pengalaman tak payah ar nak bersyarah panjang..nanti kena boom kt orang jerk..hahaha..

hal yang sama nak bercakap ttg mujahadah itu dan ini..tapi yg bercakap lum lalui susah dan ujian macam2...tak hebat ar sbb org nak dengar pengalaman kita.. menyerap dan menjiwai ke dalam kalbu seseorang dan akhirnya org itu timbul kesedaran..

tp ikut kajian TokOne org lalui susah ni mereka beryakinan tinggi..semakin berat ujian itu semakin tinggi keyakinannya..dan insyallah dia akan menjumpai DIRI TERPERI...hancur luluhlah dirinya tinggallah KENDIRIAN~

Mengetahui@Explore KhazanahNya yg terpendam...
Rahsia pd Diri
Keputusan & penilaian pd akal
Ruh yg merasa
Alat-alat sesuatu yg dinamakan 'peta' atau 'pelan'...

Kaji-kajilah (buang emosi, kepentingan, gelaran , keselesaan dan sokongan)

Anda akan mendapat 'Rasa' tersebut
'Rasa' itu ada, namun majoriti menafikan dgn pelbagai cara
Usahlah bersibuk dgn apa yg dianamakan 'prestasi bagus, baik, cemerlang'
Pencapaian karamah, pencapaian kebolehan diri
Itu semua sememangnya Hak yg mmg ada
Tak perlu ditonjol2, menunjuk2 kebolehan diri umpama otai2 adalah tanda syirik khafi
Kejarlah makrifat untuk hak diri, bukan untuk memenuhi permintaan diri2 yg 'diluar'...

1 comments:

Zakir Lazarus 12:52 PM  

assalamulaikum tok one.....
mintak harap ingin tok one postingkan suatu entry tentang perjalanan amal tok one secara kronologi dan detail but not detainnnnn.

permintaan ku jangan kau sangkal kerana aku datang bagaikan dangkal ingin mencari pucuk pangkal agar diri bukan sekadar bangkai di dalam bangsal.

  ©Template by Dicas Blogger.