Monday, June 16, 2008

Mengatasi GRUB yang hilang

Aku pakai 2 boot xp crystal dan ubuntu..so format drive C: dan setup lain windows…seperti kita tahulah kan bila install windows lain pasti boot akan hilang masalah ini memang memeningkan kalau tade guide aku dulu pun banyak try and error je dan main redah aja.

Bagaimana mengatasi GRUB yang hilang ?

Opps sebelum pergi jauh apakah yang dikatakan GRUB ? GRUB (Grand Unified Boot Loader) adalah boot loader canggih yang memiliki banyak fitur yang menarik. GRUB digunakan oleh sebahagian besar distro popular karena kelebihannya yang aman dan fleksibel.

Sejarah GRUB
GRUB berawal dari percobaan Erich Stefan Boleyn di University of Utah pada tahun 1995. Pada awalnya Erich memodifikasi boot loader GNU Hurd untuk membantu proses boot GNU Hurd. Namun Erich merasa lebih mudah jika membuat boot loader sendiri. Dan akhirnya GRUB lahir. Erich
menambahkan banyak fitur pada GRUB sampai akhirnya beliau menghentikannya karena ada prioritas yang lebih penting untuk dikerjakan. Tahun 1999 GRUB diadopsi oleh Gordon Matzigkeit dan Yoshinori K. Okuji sebagai paket GNU yang resmi. Dan semenjak itulah GRUB dikembangkan bersama-sama oleh komuniti.

So,kita nak panggikan balik seperti asal 2 boot itu..caranya seperti dibawah :

Langkah-langkahnya seperti berikut:-

* Gunakan LiveCD Ubuntu anda bagi yang tidak boleh akses masuk Ubuntu

* Buka terminal anda (Talian Internet tidak diperlukan)

* Masukkan/taip command : sudo grub

* Terminal akan muncul dengan pangkalan “grub>”

* Masukkan command : find /boot/grub/stage1

* Command diatas akan merujuk kepada bilangan OS anda. Jika anda menggunakan 2 OS, secara automatik grub akan membalas command anda dengan 2 barisan.

* Masih dalam grub, masukkan pula command : root (hd?,?). Ini adalah untuk mengenalpasti antara partition cakera keras anda yang mempunyai OS.

* Jika grub membalas (hd0,1), anda masukkan pula command line yang sama kepada balasan command line yang anda berikan tadi. Sebagai contoh dalam situai ini, anda masukkan ke grub :- (hd0,1)

* Selepas anda memasukkan command line tersebut, anda masukkan pula command :- setup (hd0), merujuk kepada nama partition anda seperti langkah ke-8. Jika (hd0,1), anda masukkan (hd0) pada command line setup grub tersebut.

* Akhir sekali, masukkan command : quit

Sebenarnya kehilangan grub menjadi masalah besar kepada pengguna Ubuntu kerana kehilangan pilihan akses antara Ubuntu dan sistem pengoperasian yang lain. Bagi grub yang rosak pula menjadi satu masalah kerana anda pastinya tidak dapat mengakses masuk mana-mana sistem pengoperasian baik Ubuntu atau yang lain. Namuni,grub yang hilang kita dapat atasi dengan langkah2 seperti aku terangkan tadi.

ni yang aku punya wat cam ni jerk..

grub> find /boot/grub/stage1
(hd0,5)

grub> -(hd0,5)

Error 27: Unrecognized command

grub> setup (hd0)
Checking if “/boot/grub/stage1″ exists… yes
Checking if “/boot/grub/stage2″ exists… yes
Checking if “/boot/grub/e2fs_stage1_5″ exists… yes
Running “embed /boot/grub/e2fs_stage1_5 (hd0)”… 16 sectors are embedded.
succeeded
Running “install /boot/grub/stage1 (hd0) (hd0)1+16 p (hd0,5)/boot/grub/stage2
/boot/grub/menu.lst”… succeeded
Done.

bila dah berjayaaaa


0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.