Monday, December 28, 2009

Kematian menghantui perasaan manusia ?


Bila membicarakan pasal kematian yang dikatakan menghantui perasaan manusia pasti ada sebab-sebab tertentu..misalnya kita diperdengarkan secara berterusan zaman berzaman :

- sakit di saat kematian umpama 9 kali tusukan pedang...aduh!

- sebelum mati didatangi iblis yang mengoda dan kalau tunduk pada iblis...kira kantoi dan neraka la jawabnya.

- amalan sikit...takutnya masuk neraka

- takut segala amalan tak di terima dan tentulah neraka jawabnya.

- dosa banyak...habis la kena sula pakai besi panas kat neraka

- takut tak dapat jawab soalan dalam kubur

- tak sempat nak menuntut ilmu pasal kematian

- sayang nak tinggalkan rumah besar,kereta besar...bini besar

- belum kawin lagi...

ehhh...banyaknya sebab yang menghantui perasaan.....

Kalau ditanya tokbatin lak dia menjawab : Takut kepada ‘KEMATIAN’ adalah ‘penyakit kronik’ yang hanya ada pada manusia’, tidak ada pada spesis2 lain. Haiwan selain manusia, tidak faham erti kematian, mereka menganggap bahawa hidup ini tidak memiliki ‘KEMATIAN’.

Haiwan lebih arif dari manusia ???

1. Tidak punyai penyakit yang pelbagai seperti manusia. Meskipun kebanyakan penyakit disebabkan haiwan. Malah lebah hampir tiada penyakit langsung!

2. Mempunyai kerajaan yang teratur. Belum pernah kita dengar ratu anai-anai digulingkan. Setiap satunya patuh pada sistem yang digazetkan.

3. Pencarian rezeki adalah sekadar perlu. Tiada tamak haloba, salah guna kuasa atau makan harta anak yatim. Kenyang berhenti. Tak pernah kita lihat ayam makan waktu malam atau lembu bangun awal untuk mendapatkan rumput yang lebih segar.

4. Kediaman sekadar belindung diri. Sekadar perlu. Tiada langsung kecoh pasal urusan geran maupun pejabat tanah. Masing-masing dengan habitat tersendiri. Kera tetap di atas pokok meski ia boleh tidur di dalam lubang tanah.

5. Menerima takdir seadanya. Mereka tak perlu pada kemodenan maupun maju. Tiada istilah material pada haiwan. Siput babi tidak pernah sebuk mengadakan bengkel ujikaji untuk pemasangan roda pada tubuh agar pergerakan lebih pantas!

So, manusia diberikan akal untuk berfikir walaupun dikenali dalam bahasa mantiq haiwan berkata2=manusia.

Jadi macamana untuk berfikir agar mantap pastinya otak mesti mendownload banyak info..

0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.