Friday, December 25, 2009

Aku Menyoal..aku menjawab..pakej 2 dalam satu hehe..

Molekul-molekul air yang cantik terdapat di dalam air yang mane ? Air zam-zam kah? Air mata kah? Atau air hujan? dan macam2 air ? Perlu ke kita kena fikir gak benda2 cam ni..bagi aku perlu lah sebab semua ciptaan ini agar dapat mendekatkan diri kepada ALLAH jua..

Sebab persoalan juga sama..Mengerjakan solat atau mendirikan solat apa maksud disebalik perkataan berbelit-belit?
TERANGKAN.................TERANGKAN...............TERANGKAN................yang gelap.
Baik tak perlu dikias, jahat tak perlu disembunyi....

Molekul air adalah ikatan dua atom hidrogen bersama satu atom oksigen. Biar apa pun jenis air, tiada yang lebih, tiada yang kurang. Cuma di dalam kandungan air tak tulen, kebanyakannya larutan air tersebut bercampur dengan bahan galian yang lain yang mana ada di antaranya sesuai untuk operasi tubuh badan.

Oleh yang demikian, muncullah istilah HIKMIAT larutan air tersebut. Walhal, air hanya tiga atom yang terikat oleh cas-cas yang terdapat pada ketiga-tiga DOREMI itu. Cas-cas tersebut adalah hadir dari ketidakseimbangan tenaga yang mana asal daya ialah HAULAWALA... yang senantiasa diulang LUNCAI tatkala menjawab azan. Harap tuan paham SIAPA itu air.

Mengerjakan solat ialah perbuatan yang telah menjadi warisan SYARIAT. Pada segelintir bestari, "dirikan solat" itu membawa maksud menjadikan SOLAT itu DIRI. Kita ambil contoh mendirikan rumahtangga.

Sepastinya seluruh kehidupan kita ini adalah untuk rumahtangga yang kita bina. Bekerja, nafkah, berkeluarga, bertolak ansur, berkorban dan apa saja adalah untuk rumahtangga. Secara langsungnya rumahtangga itu menjadi DIRI kita.

Maka, begitu jualah untuk SOLAT. Jadikanlah Solat itu DIRI kita. Bagaimana? Awalannya bermula penyaksian kepada TUHAN. Cara penyaksian intu semestinya memerlukan pengenalan akan diri TUHAN itu. Lantas ia akan memperjelaskan syahadah yang diucap. AKU MENJADI SAKSI PADA SI TUHAN (ALLAH). Pemahaman untuk hikayat solat ini kadang kala mengambil sedikit masa.

Keseluruhan penerangan tersebut adalah tercangkup dalam sangkar ilmu. Yang nyata tidak ada yang lebih dan tiada pula yang kurang antara faham dan tidak. Kesemuanya sebati dalam satu jua.

Ingat jika bertembung antara akal dan nafsu, lepaskan diri yang kau martabatkan.
Lapangkan dada, lapangkan hati, lapangkan minda hingga hilang sempadan.

Namun, Adakah solat itu untuk Dia memuji Diri Nya sendiri? segala rukun dan pergerakan adalah Dia dan segala ayat yg dibaca adalah memuji Diri Nya yang maha agung sebab tu lah Dia mencipta khalifah. Supaya Dia dikenali dan Aku suka dikenali. Hanya kita yang berakal sahaja yg boleh memuji dan dipuji...Haiwan mana boleh memuji kawan dia....hohohoho...Opss terlebih sudah..

Ok..apapun ilmu itu cuma sekelumit saja.!. yang penting 'tahu' yang mana pangkal, yang mana tengah dan yang mana hujung..! Sebab pemahaman seseorang berbeza dan begitu jua dengan penerimaan otak seseorang kalau masih lum upgrade..memang susah lah nak cerita..sehingga dia jadi syarahan dan berkata itu dan ini..merawet sana sini..kekadang entah apa2 yang dia cakap pun...berbunga2 pulak..adesss...tanpa ada kesimpulan dan kemuktamadan apa yang dia nak bagitau kita hehe..kalau jumpa orang yang mahir dalam perundangan dia bercakap tentang undang2..kekadang tah apa2 orang kampung pun tak faham..senang2 orang kampung tu buat salah bayar denda jerklah...

0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.