Thursday, June 26, 2008

Panduan Menulis Novel

Untuk panduan awal untuk menghasilkan novel.

1) Fikirkan cerita apa yang hendak diceritakan.

2) Pilih nama yang anda fikirkan sesuai.

3) Create sinopsis secara rambang (mesti dibetulkan dari semasa ke semasa)

4) Tulislah apa yang anda mahu diceritakan. Tulis sahaja meski tidak ditil. dari semasa ke semasa terus perbetulkan, bentuk bab demi bab.

5) Jika sudah kehabisan idea / ilham, jangan putus asa, baca semula apa yang sudah kita tulis. memang agak penat sikit tapi itu salah satu cara untuk kita mengundang ilham.

6) Sambung cerita sedikit demi sedikit, jika sudah cukup panjang dan idea langsung tidak menyebelahi kita, simpan dan peram lama. Mungkin 2 ke 3 bulan? dalam masa itu, buat cerita lain. Buka semula apabila sudah lupa cerita pertama. Baru umh. Cubalah.....

- Ada dua cara menulis novel, saya pun ketahuinya dari rakan penulis juga... bukan pro sangat. Pertama : 1- Susun plot mengikut bab. 2- Terus menulis.
Anda boleh memilih yg mana dirasakan sesuai dgn anda, asalkan selesa.
Bye... jumpa lagi.

----------------------------------

copyright reserved : rio rashid

Kat sini aku nak ceritakan sikit pasal asas menulis novel kepada yang baru nak belajar menulis novel. PANDUAN NI UNTUK PENULIS AMATUR JE... diulangi PENULIS AMATUR aje! Kalau ada yg pro kat sini sila betulkan & beri tunjuk ajar kalo ada silap. Pengisiannya aku ambik dari pelbagai sumber. Kata orang, kalo ada ilmu tak elok simpan sorang2! Tapi aku tak pastilah kalo ada org lain yg dah buat pasal benda ni kat sini...

*Contoh cerita, nama dan watak dalam thread ni hanyalah rekaan semata2. Takde kena mengena dengan yang masih hidup atau sudah mati. Kalau ada hanya kebetulan aje!

DEFINASI NOVEL
Novel merupakan sebuah cerita panjang tentang manusia & peristiwa yang ditulis & diterbitkan dalam bentuk buku, tapi skang ni dah ada novel online pun.
Biasanya ia digarap dlm bentuk prosa, tapi ada jugak sesetengah penulis mengabungkan dengan penulisan lain seperti puisi, pantun, surat kiriman dsb. Adunan penulisan ni merupakan gaya persembahan seseorang penulis, kalo komik kita panggil stroke (gaya lukisan). Jadik, kena ada gaya tersendiri supaya tak dibayangi oleh penulis lain.

PENCERITAAN
Macam kita berbual/ bercerita kat kengkawan jugak kita kena nyatakan:
1. Apa peristiwa yg berlaku?
2. Bila ia berlaku?
3. Di mana ia berlaku?
4. Mengapa ia berlaku?
5. Bagaimana ia boleh berlaku?
6. Siapa yang terlibat dlm peristiwa tu?
Kita kena terangkan dengan jelas supaya kengkawan kita paham dengan sebaiknya. Persoalan tu tak perlu dijawab direct satu persatu, ia boleh diadun untuk dijawab secara berperingkat2. Yg penting semuanya terjawab di akhir penceritaan kita.

PERWATAKAN
Penulis perlu tahu tentang 'watak' dan 'pelaku'. Watak adalah penggerak jalan cerita sesebuah novel, pelaku cuma berperanan sampingan dalam memenuhi sesuatu jalan cerita. Contohnnya:

Komputer yang digunakan Chunli terpadam tiba-tiba bila bekalan elektrik terputus.

Chunli dalam ayat di atas cuma 'pelaku'.

Chunli menghempas kuat kedua tangannya ke atas keyboard, marah kerana komputer terpadam tiba-tiba. Dia bangun dari kerusi sambil menyeranah komputer yang bisu itu.

Chunli kali ini adalah 'watak' kerana penulis memberi 'nafas' & 'sifat' dalam penceritaannya. Dia seorang yang pemarah dan sanggup menyeranah komputer yg tidak berdosa.

TEMA
Sebelum start menulis kita kena pikir dulu tema apa untuk novel kita. Tema merupakan 'dasar' sebuah penceritaan. Contohnya:
1. Novel BUDAK RAP (Ahadiat Akashah) bertema REMAJA.
2. Novel DONIA (Lamia Aimal) bertema CINTA/DRAMA.
3. Novel PEMBURU (Haron M. Dom) bertema MISTERI.
4. Novel HARRY POTTER bertema KANAK-KANAK/FIKSYEN.
5. Novel MATT ROMEO bertema HUMOR/CINTA.
6. Novel 1515 (Faizal Tehrani) bertema SEJARAH/PATRIOTISME.

SINOPSIS
Bila dah ada tema, kita tulis pulak sinopsisnya. Sinopsis adalah catatan ringkas dari keseluruhan novel. Ia boleh jadi panduan bila kita mula menulis nanti. Tulis lebih-kurang 1 page A4 aje cukuplah!

JUDUL KERJA
Judul kerja adalah tajuk persediaan untuk novel kita. Ia penting bila kita dah start menulis, contohnya bila kengkawan Tanya ko tulis novel apa? Cakaplah judul kerja tu dulu. Judul sebenar kita akan bagi bila dah siap keseluruhan novel tu, atau mungkin penerbit akan tukar kepada satu judul yang lebih bersesuaian. Jangan bantah kalo takde alasan munasabah pasal diorang lebih pro dalam hal ni!

RANGKA CERITA & PLOT
Rangka cerita (treatment) ni dalam penulisan skrip rasanya dipanggil 'scene'. Tapi aku confuse bila dalam animation 1 gambar storyboard tu dipanggil 'scene', sepetutnya 'shot'! Rangka cerita terbahagi kepada beberapa bab (bahagian) yang mana bila digabungkan akan menjadi satu cerita lengkap.


Di sini aku sediakan sebuah contoh merapu rangka cerita novel baru berjudul ADA APA DENGAN BDN?.

Prolog:
Emy sedang bersedih,
termanggu sendirian di bangku ruang menunggu KLIA.
Air matanya mula mengalir...
Bab 1:
Chinozie memutuskan pertunangan dengan Muntahmahal
kerana kecurangan tunangnya dengan rakan sejenis, PutriAmar.
Dia menghabiskan masanya melayari internet... join forum BDN.
Bab 2:
Chinozie berkenalan dgn Emy di gathering BDN ke-125 tahun,
detik pertemuan itu mencetus cinta pandang pertama antara mereka.
Bab 3:
Muntahmahal cuba untuk kembali merebut cinta Chinozie.
Tapi Chinozie tak dapat lagi terima kerana dah ada Emy.
Dia buat macam2 untuk balas dendam...
Bab 4:
Chinozie diarahkan oleh majikannya untuk menguruskan cawangan baru
rumah urut mereka di Kenya.
Sedih, tapi terpaksa berpisah jugak dengan Emy.
Bab 5:
Bertahun Chinozie berada di Kenya tanpa sebarang berita.
Emy dlm tekanan dan rindu yang amat sarat.
Satu ari, Emy mendapat tahu dari satu sumber Chinozie akan kembali
ke tanahair hari ini. Dia bergegas menaiki kereta kancilnya ke klia.
Epilog:
Back to klia...
Emy mengesat air mata bila melihat kelibat seorang yang
amat dirinduinya sedang berpelukan dengan seseorang
keluar dari balai ketibaan.
Emy hampa bila melihat Chinozie kini telah jauh berubah kecenderungannya...
mempunyai seorang boifren nigger yang sungguh perkasa.

Tamatlah sebuah rangka cerita yang macam s***. Korang jgn tiru camni plak, ni contoh je... kalau buatpun aku rasa tak sampai 20 page.

PLOT pulak huraian kepada rangka cerita tadi. Ia tak perlu dibuat mengikut turutan kronologi seperti cerita, yang penting setiap persoalan terjawab sepenuhnya.

SUBPLOT merupakan peristiwa lain yang melibatkan watak lain tetapi tetap berkaitan dengan cerita utama. Contohnya plot utama novel AADBDN adalah perchentaan Emy & Chinozie, subplotnya pulak adalah cemburu dan dendam Muntahmahal. Boleh tambah lagi subplot pasal camana Chinozie dapat kemahiran mengurut ke...

PROLOG adalah 'cerita sebelum cerita' digunakan sebagai intro atau pengenalan sebelum bermulanya cerita sebenar. EPILOG pulak 'cerita selepas cerita' sebagai penutup cerita dan biasanya sambungan dari prolog tadi. Kalo tak terrer lagi takyah buat novel ada prolog/epilog ni takut pembaca boleh agak dah endingnya.


LATAR MASA
Latar masa terbahagi kpd 2 iaitu latar masa keseluruhan cerita & latar belakang peristiwa. Latar masa keseluruhan cerita mungkin zaman sebelum merdeka (sejarah), zaman sekarang atau zaman akan datang (fiksyen), bergantung kpd tema cerita. Kadang2 tu latar masa boleh jadi terlalu panjang, dari zaman perang dunia pertama sampai sekarang.
Latar masa peristiwa boleh disampaikan dalam pelbagai cara. Contohnya melalui tarikh yang ditulis pada setiap awal bab.

BAB 25
18 Januari 1995


Atau melalui monolog seperti:

Jam dinding berdenting sebanyak sembilan kali. MaszMelati mengelabah bangun dari tidur. Tinggal 15 minit lagi masanya untuk menghadiri mesyuarat pagi ini. Mustahil dia sampai ke pejabat pada waktu itu walaupun tanpa kesesakan jalan raya.

Atau melalui dialog seperti:

"Weiii, bangunlah cepat! Dah nak masuk waktu Maghrib ni!" Laung Byha kepada Ryea yang sememangnya suka tidur waktu petang.

LATAR TEMPAT
Latar tempat jugak terbahagi kepada latar tempat keseluruhan cerita & latar tempat peristiwa. Latar keseluruhan cerita boleh jadi di kampung, bandar atau angkasa lepas (kalo cerita fiksyen). Latar tempat peristiwa pula mungkin di ruang tamu rumah, di dalam gua dsb. Ia jugak boleh disampaikan macam latar masa seperti:

BAB 25
18 Januari 1995
Alor Star, Kedah.


Adreen melabuhkan punggung ke sofa. Menatap tajuk utama akhbar sambil menghirup secawan kopi.

Biasanya org letak sofa kat ruang tamu, kan? Latar masapun kita boleh bayangkan melalui ayat di atas tu.

"Hati-hati sikit, Achique! Dalam gua ni dahlah gelap, licin pulak tu!" amaran Missy kepada Achique.

*Kalo untuk skrip takyah tulis dialog camni pasal kita dah nampak visualnya.

WATAK
Dalam novel ada 4 kategori watak:
1. Watak utama @ protogonis yang menjadi tumpuan utama penceritaan.
2. Watak pembantu @ antagonis yang merupakan penentang/lawan kepada watak utama.
3. Watak sampingan untuk menyokong perkembangan cerita dan watak utama & pembantu.
4. Watak pelengkap @ watak latar untuk memperkemaskan jalan cerita aje.

Ada jugak org membahagikan 2 kategori watak dalam novel.
1. Watak bundar @ watak bulat - watak lengkap dengan 'nafas' & 'sifat'nya ditampilkan dengan nyata (rupa, perangai, etc).
2. Watak pipih @ watak datar - Cuma satu aspek saja ditonjolkan.

Penjelasn watak boleh dilakukan dengan pelbagai cara. Contohnya melalui monolog:
CikBintang berpaling, menyerlahkahkan keayuan wajahnya. Dengan kulit yang putih gebu, rambut lurus mencecah bahu serta lirikan mata yang redup, mengundang pesona setiap jejaka.

Atau melalui dialog:
"Fuh, sapa tu NcikMat?Cunnya..." ChefNizam memuncungkan mulut ke arah CikBintang.
"Ntahlah! Budak baru tempat ni kot... Kulit putih gebu, rambut cecah bahu, mata kuyu... ciri2 gadis idaman aku tu, Chef!"


GAYA BAHASA
Gaya bahasa biasanya mengikut tema cerita atau pembaca sasarannya. Kalau untuk hadiah sastera kenalah bermetafora sikit. Tapi kebanyakan novel biasanya guna sastera pop atau bahasa harian yg senang difahami & dihayati. Penggunaan bahasa yang terlalu bombastic sehingga memaksa pembaca membuka kamus akan membunuh minat membaca. Bahasa pasar (dah, tak, pasal, aje, etc) atau bahasa asing (I, you, best, so? etc) hanya digunakan dalam dialog. Pleaseeeelah jangan guna bahasa ciptaan sendiri macam cambestz, peningz, celakez, kipas-susah-hidup etc kalo taknak kena campak melalui tingkap oleh penerbit.

Cara bercerita biasanya menggunakan teknik AKUAN (pandangan org pertama) & DIAAN (pandangan org ketiga).
Teknik akuan menggunakan gantinama 'aku' dalam naratif cerita. Keseluruhan cerita dilihat dari sudut pandangan 'aku'. Macam novel grafik Blues Untuk Aku. Teknik ini agak terbatas kerana 'aku' hanya boleh bercerita tentang apa yang 'aku' nampak, dengar, rasa dll. Teknik diaan lebih bebas kerana penulis boleh garap semua hal dalam cerita.
Adakalanya kedua teknik ini boleh digabungkan!

0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.