Thursday, May 6, 2010

Pincangkah Sistem Pendidikan ?





Sekadar perkongsian saja disedut dari bro Fat..

Saya teringat ketika zaman muda-muda dahulu. Orang-orang dewasa suka bertanyakan soalan-soalan kepada saya. Salah satunya, "Bila besar nanti nak jadi ape?".

Maka selalunya budak-budak akan menjawab tidak pasti atau ada banyak pilihan. Lalu "orang-orang dewasa" pun berkata, "Awak mesti jelas masa depan awak dan matang membuat pilihan".

Maka saya yang masih muda pun terasa begitu rendah diri apabila "orang-orang dewasa" mengatakan saya ini tidak jelas masa depan dan tidak matang membuat pilihan.

Maka penat-penatlah saya merenung masa depan saya, memikirkan nak jadi apa besar nanti.

Bayi adalah makhluk yang hebat dan genius, tetapi sistem pendidikan telah membuat kita semua menjadi bodoh apabila dewasa

Tetapi saya masih keliru. Saya minat falsafah, agama, ekonomi, politik, sejarah, matematik, sains, muzik, seni lukis, mengarang, askar, peguam, perunding motivasi, pakar psikologi, berniaga, menjadi guru dan banyak-banyak lagi.


Tetapi "orang dewasa" kata, saya mesti pilih satu sahaja. Dan saya yakin, bukan saya sahaja yang mempunyai cita-cita dan minat yang banyak, tetapi semua kanak-kanak pun sama. Kenapa kita harus pilih satu je daripada semua-semua tu?


Kerana "orang dewasalah" yang telah melenyapkan kesemuanya menyebabkan kita hidup tertekan, hilang minat belajar, stress dengan kerja dan lain-lain. Maaf ye orang-orang dewasa, saya sebenarnya bukan nak salahkan anda semua, tetapi saya ingin menyalahkan........


SISTEM PENDIDIKAN


Apa sebenarnya yang berlaku dalam sistem pendidikan sekarang?

Pertama sekali, ingin saya timbulkan satu persoalan, kenapa kita perlukan pendidikan?

Ya, sudah tentulah supaya kita menjadi pandai.

Tetapi, sedarkah anda bahawa sistem pendidikan sekarang tidak melahirkan golongan pandai pun.

Sejak dari tadika sehinggalah tamat PhD, adakah anda fikir seseorang itu akan jadi pandai setelah melaui satu sistem pendidikan untuk sekian tempoh masa?


Tidak, dia tidak menjadi pandai, tetapi sebaliknya.


Kerana sistem pendidikan sekarang bukanlah bertujuan untuk melahirkan orang pandai, tetapi untuk melahirkan ORANG BODOH.


Kita lihat sistem politik zaman sekarang. Kita mengguna pakai sistem KAPITALIS. Apa yang ada dalam sistem Kapitalis?


Dalam sistem ini, hanya ada 2 golongan. Golongan pemodal dan golongan pekerja. Dengan sistem ini, golongan kaya akan bertambah kaya, manakala golongan miskin akan menjadi semakin miskin.


Dan jika anda perasan, yang memegang pemerintahan negara bukanlah orang-orang politik, tetapi orang-orang kaya. Kita lihat dengan duit mereka boleh membeli apa-apa sahaja. Ini kerana dalam sistem Kapitalis, apa yang boleh dijual, akan dijual, dan apa yang boleh dibeli, akan dibeli.

Dalam sistem ini, manusia hidup ibarat robot. Mereka hanya melakukan satu kerja, dan mengulang-ulang kerja tersebut hingga berpuluh-puluh tahun. Mereka tidak pernah pun berfikir tentang itu kerana mereka sangka mereka golongan yang hebat dan termasuk dalam golongan cerdik pandai, ijazah-ijazah yang banyak, sedangkan ijazah itu hanyalah bagai cop sirim yang akan menjadikan kita ini "robot berkualiti".


Apa yang golongan kaya perlukan, hanyalah pekerja. Kerana dengan pekerjalah mereka akan menjadi kaya. Cuba teka, dari mana mereka mendapat para pekerja yang taat?


Jawapannya daripada sistem pendidikan. Ya, sistem pendidikan telah digunakan untuk melahirkan ramai pekerja-pekerja yang taat. Dan minda kanak-kanak perlu ditanam bahawa mereka perlu belajar untuk bekerja. Jika mereka tidak ingin belajar, mereka perlu terus bekerja. Dan akhirnya berebut-rebutlah golongan-golongan muda yang ditipu untuk belajar supaya mereka dapat bekerja.


Mereka telah menerapkan sejak kecil lagi, anda belajar hanyalah untuk kerja. Jika anda perlukan biasiswa, mereka boleh sediakan, tetapi dengan syarat, anda bekerja untuk mereka!


Adakah anda fikir golongan-golongan pemodal ini mahukan golongan muda yang cerdik pandai?


Tidak! Mereka tidak perlukan orang pandai. Mereka hanya mahukan orang yang bodoh tetapi pandai buat kerja. Mereka mahukan orang yang tidak sedar diri mereka digunakan sebagai penjana duit mereka. Mereka hanya perlukan orang yang mampu bekerja dengan setia ibarat robot.


Jika ada antara pelajar-pelajar yang bersuara, yang mahukan perubahan, mereka cuma dinasihatkan "awak belajar la elok-elok. Dah besar nanti boleh ubah sistem". Inikah jawapannya? Tidak! Jika kita belajar "elok-elok", kita hanya akan menjadi lebih taat kepada sistem ini, bukan menjadi pengubah.


Kesannya, manusia akan menjadi seperti robot. Mereka tidak pernah berfikir pun tentang hal-hal lain. Dan apabila dewasa nanti, mereka akan menjadi teramat sayang kepada sesuatu benda yang bernama "pekerjaan".


Apa kesannya kepada psikologi pelajar? Pelajar-pelajar akan menjadi bodoh tetapi mereka menyangka mereka sudah cukup pandai. Kita disuapkan dengan sistem exam oriented, yang menyebabkan kebodohan pelajar meningkat. Golongan yang tidak berjaya survive dalam sistem bodoh ini akan terasa diri mereka pula yang bodoh dan lemah.


SEDANGKAN YANG BODOH ADALAH SISTEM INI.


Kita dapat lihat pelajar-pelajar mula hilang motivasi belajar. Maka terpaksalah pula diadakan program motivasi. Tahukah anda kenapa para pelajar senang hilang motivasi?


Jawapannya kerana kita sedang hidup dalam kurungan dan dalam kurungan itu, kita dipaksa untuk "menjadi" sebuah robot.


Kerana itulah para pelajar mudah hilang minat untuk belajar.


Kerana hati mereka tidak pernah suka kepada sistem ini. Kita dapat lihat sendiri bagaimana pada hari ini golongan pelajar memberontak. Para pelajar tidak ingin belajar. Kenapa? Kerana mereka tahu, benda yang dipanggil sebagai "pendidikan" pada hari ini adalah sesuatu yang amat-amat tak berguna!


--------------------------------------------------------------------------------


Lalu ada orang akan argue, kata "bukankah Islam mewajibkan umatnya menuntut ilmu? Umat Islam perlu jadi pandai."



Hahahaha, itulah lawak paling lawak yang pernah saya dengar. Siap boleh pakai nama Islam lagi untuk back up sistem bodoh ni.



Ya, benar. Islam memang menggalakkan umatnya menuntut ilmu, malah menggalakkan semua manusia menuntut ilmu kerana dengan ilmu kita akan kenal Tuhan. Tapi betul ke apa yang kita belajar tu ilmu?


Ada orang cakap, "yang rosak cuma sistem. Hakikatnya, ia tetap berkaitan dengan ilmu".


Ini juga adalah salah faham yang amat bahaya sekali bagi umat Islam.


Jika benar apa yang kita belajar sekarang adalah ilmu, kenapa Yahudi membenarkan umat Islam mempelajarinya? Kenapa orang-orang Barat begitu gemar mempromosikan peluang pendidikan di negara mereka kepada umat Islam?


Jawapannya, apa yang kita belajar itu bukanlah ilmu, tetapi sampah.



Apa? Nak suruh saya ulang lagi? Ok....


APA YANG KITA BELAJAR SEKARANG BUKAN ILMU, TETAPI SAMPAH!


Fizik sekarang bukanlah ilmu tetapi sampah. Matematik adalah sampah. Kimia adalah sampah. Sains adalah sampah. Subjek ekonomi adalah sampah. Semua matapelajaran yang kita belajar sekarang adalah sampah.


Ia kelihatan seperti buku-buku ilmiah, tetapi hakikatnya, ia adalah sampah. Sampah yang paling tak berguna!


Dan orang-orang Islam sekarang berebut-rebut untuk memasukkan sampah-sampah itu ke dalam otak-otak mereka dengan mengatakan "tuntut ilmu ibarat berjuang di jalan Allah".


Hahahahaha, ada ke patut diorang cakap memasukkan sampah di dalam otak sebagai jihad di jalan Allah!


"Orang-orang dewasa" selalu berkata, "isilah masa dengan aktiviti-aktiviti yang berfaedah seperti mengulangkaji pelajaran dan lain-lain."


Hahahahahahah, nasihat yang paling entah pape yang pernah saya dengar. Mengulang kaji pelajaran bukanlah aktiviti yang berfaedah, tetapi aktiviti yang paling buang masa!


Kita akan kena marah dengan "orang dewasa" kalau kita ponteng kelas, tetapi bagi saya ponteng kelas pada zaman sekarang adalah amalan mulia!

(sebenarnya saya nak cakap kalau ponteng kelas dapat pahala, tapi saya yakin mesti ada orang yang akan salah faham dan akan ada orang yang salah guna, jadi cukuplah saya kata ponteng kelas tu amalan mulia)


----------------------------------------------------------------


Kenapa saya cakap segala matapelajaran yang ada sekarang bukan ilmu?


Jawapannya, kerana Yahudi telah merosakkan segala ilmu-ilmu tersebut dan menukarkannya menjadi sampah-sampah yang tidak lagi berguna. Sebab tu la orang-orang Yahudi tak kisah pun kalau orang Islam belajar tinggi-tinggi. Orang Yahudi tak kisah pun kalau ramai-ramai orang Islam dapat PhD. Kenapa? Kerana apa yang kita belajar sekarang semuanya adalah sampah!


Ramai orang Islam tersilap dengan menyangka semua "ilmu-ilmu" itu adalah dari para cendekiawan Islam. Mereka kata, saintis-saintis Islamlah perintis kepada kemajuan teknologi pada hari ini.


Ini adalah satu penyelewengan sejarah yang paling busuk pernah saya dengar. Jika ada dari Islam pun, hanya sebahagian kecil. Tetapi hakikatnya,"ilmu-ilmu" ini semua sebenarnya datang daripada Dajjal.


Ok, ni part yang menarik. Sebenarnya, bila bercakap tentang ilmu, mesti ada satu sahaja yang timbul dalam otak kita, iaitu ilmu falsafah. Daripada ilmu falsafahlah lahir semua cabang-cabang ilmu yang kecil seperti sains, matematik dan lain-lain.



Apa itu falsafah?


Dan berbalik kepada persoalan pertama yang saya timbulkan pada awal tadi, seorang budak kecil secara fitrahnya suka bertanya mengenai alam. Ya mereka suka bertanya mengapa begini, apakah itu, siapakah yang menciptakan ini dan banyak lagi. Kanak-kanak kecil suka dan ingin mengetahui benda-benda tersebut, tetapi apa yang ada dalam sistem pendidikan sekarang telah menyeksa mereka dan memaksa mereka melupakan segala persoalan tersebut!


Hari ini seorang kanak-kanak dipaksa belajar matematik tetapi kanak-kanak itu sendiri tidak tahu kenapa dia perlu belajar matematik. Hari ini seorang budak dipaksa belajar sains, tetapi mereka tidak pernah tahu kenapa mereka perlu belajar sains. Sistem pendidikan zaman sekarang telah menyumbatkan sampah sarap yang paling kotor di dunia ke dalam minda anak-anak muda, sehingga lahirlah generasi yang tidak lagi yakin dengan Tuhan, bersikap anti agama dan keras hatinya.



Kanak-kanak juga mempunyai banyak cita-cita dalam dirinya. Tahukah anda, hanya satu ilmu sahaja yang boleh memenuhi tuntutan fitrah kanak-kanak tersebut, iaitu ilmu falsafah ketuhanan! Tetapi sistem yang kejam lagi bodoh ini telah menyeksa semua kanak-kanak dengan memaksa mereka lupakan semua cita-cita mereka. Mereka dipaksa hidup seperti robot. Hidup hanya melakukan satu kerja. Jika anda jurutera, anda akan ulang kerja anda itu setiap hari sehinggalah anda tua. Dan anda tidak boleh melakukan banyak kerja dalam satu masa. (boleh rujuk protokol Zionis untuk memahami konsep bagaimana mereka menjadikan manusia hanya boleh melakukan satu kerja)



Sebab itu jika kita menyebut mengenai ilmuan-ilmuan dahulu, kita tidak akan menjumpai satu perkataan yang spesifik untuk menerangkan diri mereka kerana mereka itu hebat dalam perubatan, muzik, sains dan banyak lagi.


Satu perkataan sahaja yang boleh describe mereka iaitu mereka itu ialah ahli........


FALSAFAH.


Ya, para cendikiawan Islam dahulu semuanya ahli falsafah. Para cendikiawan Barat juga ahli falsafah. Ibnu sina, ahli falsafah. Al-Farabi, juga falsafah. Isaac Newton, falsafah juga. Pythagoras, juga seorang ahli falsafah. Galileo Galilei, pun falsafah. Dan mereka itu tersangat-sangatlah hebat.


Peringkat awal pendidikan mereka, mereka diajar tentang hakikat alam. Siapa pencipta alam ini. Apa tujuan kita hidup. Kenapa kita dijadikan. Apa itu baik dan buruk. Dan bukan dalam tamadun Islam sahaja, anda boleh lihat semua tamadun-tamadun terdahulu menerapkan benda yang sama. Tamadun Mesir Purba, Indus, Hwang Ho, Mesopotamia dan lain-lain. Perhatikan apa benda yang mereka ajar anak-anak mereka pada peringkat?


Mereka mengajar anak-anak mereka tentang hakikat kehidupan. Hakikat ketuhanan. Mereka akan mengajar kepada anak-anak mereka tentang kitab suci mereka.


Dan bagaimana pula dengan sistem pendidikan zaman sekarang? Sistem pendidikan zaman sekarang adalah sistem pendidikan paling bodoh dan ketinggalan zaman. Hatta, cara orang asli didik anak mereka dalam hutan itu pun lebih hebat dan berkesan daripada cara kita didik anak-anak kita sekarang. Sejak kecil lagi kita terapkan kepada anak-anak kita, belajar rajin-rajin, besar nanti boleh jadi doktor, boleh jadi jurutera dan boleh jadi orang yang berjaya. Itulah falsafah dalam pendidikan sekarang. Mereka tidak diajar untuk jadi pandai, tetapi jadi "robot" yang akan bekerja untuk tuan-tuan mereka.


Adakah anda fikir kerajaan tahu tentang kelemahan sistem pendidikan sekarang?

Ya, mereka tahu.


Adakah anda fikir kerajaan akan mengubah sistem ini? Adakah pembangkang juga akan ubah sistem pendidikan ini jika mereka menang pilihan raya?

Tidak, siapa-siapa sahaja yang bernama kerajaan tidak akan ubah sistem ini. Tidak sesekali.


Kenapa? Kerana sistem ini telah melahirkan hamba-hamba abdi yang begitu patuh kepada kerajaan. Kerajaan tidak perlukan orang pandai. Golongan-golongan Kapitalis juga tidak perlukan orang pandai. Mereka hanya perlukan orang-orang bodoh yang dilahirkan dari sistem yang bodoh, tetapi pandai buat kerja. Itulah yang mereka mahu. Mereka mahukan golongan yang perasan pandai kerana menyangka sudah mendapat ijazah, tetapi sebagaimana yang telah saya katakan tadi, ijazah bukanlah tanda kepandaian, TETAPI IANYA SEPERTI CERTIFICATE YANG MENGATAKAN "ANDA ADALAH ROBOT PEKERJA YANG TAAT".


Kenapa orang-orang terdahulu boleh kuasai banyak ilmu? Ini kerana sejak kecil lagi mereka diajarkan mengenai falsafah. Para saintis Islam dahulu diajarkan mengenai fasafah. Apa falsafah mereka? Quran dan Sunnah. Kerana itulah mereka menjadi pandai. Apa falsafah mereka?

LAILAHA ILLALLAH, MUHAMMADURRASULULLAH.


PENDIDIKAN TIDAK MAMPU DIPISAHKAN DARI FALSAFAH!


Tahukah mereka apa tujuan sains, matematik, ekonomi, undang-undang, seni dan lain-lain dipelajari? Kerana untuk membuktikan bahawa Allah itulah satu-satunya Tuhan yang layak disembah dan demi menyebarkan syariat Islam. Kerana itulah mereka belajar muzik. Kerana itulah mereka belajar perubatan. Kerana itulah mereka belajar sains.


Itu falsafah mereka.


Apa falsafah pendidikan sekarang?


Takde falsafah!. Yang ada cumalah falsampah. Semua yang kita belajar sekarang adalah sampah. Makin kita belajar, bukan makin pandai, tapi makin bodoh.


Sebenarnya, ada satu falsafah yang tersembunyi dalam sistem pendidikan zaman sekarang. Apa dia?


Falsafah Darwinisme.
Falsafah Atheisme.


Itulah dia. Walaupun kita menafikannya, tetapi itulah hakikatnya.


Pernahkah anda jumpa perkataan "Tuhan" atau "God" dalam buku Fizik? Ada tak perkataan "Allah" dalam buku Kimia? Ada tak perkataan "God" dalam buku Biologi? Ada tak perkataan "God" dalam buku undang-undang? Ada tak perkataan "God" dalam buku muzik? Ada tak perkataan "God" dalam buku pelajaran selain daripada pelajaran agama?

Jawapannya TIADA!

Semua "ilmu-ilmu" ini menyeru ke arah DUNIA TANPA TUHAN. Kerana itulah apabila makin jauh kita belajar, makin jauh juga kita daripada Tuhan. Kerana semuanya mengatakan bahawa TUHAN TIDAK WUJUD secara tidak langsung.


Dan bagi mengelakkan falsafah anti-Tuhan ini disedari oleh umat Islam, mereka telah menterbalikkan sistem pendidikan dengan meletakkan falsafah dihujung silibus.

PhD. Ya, doktor falsafah. Kenapa PhD berada di hujung sekali sedangkan perkara pertama yang diajar sepatutnya ialah falsafah? Namun PhD pun bukanlah falsafah yang sebenar.


Tahukah anda kenapa para saintis Eropah telah ditangkap, dipenjarakan dan dibunuh ketika zaman kegelapan Eropah dahulu? Sejarah cuba menipu kita dengan mengatakan bahawa mereka dibunuh kerana fakta-fakta sains yang mereka bawa. Tetapi..........


......mereka sebenarnya dibunuh kerana falsafah yang terkandung dalam ilmu-ilmu mereka. Mereka belajar dari universiti-universiti milik orang Islam, jadi falsafah pendidikan mereka ialah......

LAILAHA ILLALLAH, MUHAMMADURRASULULLAH.


Ya, kerana itulah pihak gereja bunuh mereka. Ini kerana ilmu-ilmu milik umat Islam semuanya mengajak kepada keesaan Tuhan.


Dan saya tidak menafikan teori yang mengatakan saintis-saintis Barat ini dibunuh bukan kerana fakta saintifik yang mereka bawa, tetapi mereka bawa tauhid yang ada dalam sains, undang-undang, perubatan dan teknologi. Kesemua itu membawa kepada bukti bahawa Allah lah Tuhan yang sebenar. Dan inilah sebenarnya yang bertentangan dengan gereja, bukannya fakta saintifik. Takkanlah mereka hanya dibunuh dan diseksa semata-mata kerana fakta saintifik? Kelakar sungguhlah sejarah kalau begitu.


Jika anda kaji sejarah mana-mana tamadun sekalipun, pernahkah anda dengar tamadun yang menyeksa saintis mereka? Wujudkah masyarakat yang menyeksa golongan ilmuan mereka? Terdapatkah kaum yang membunuh orang yang cuba memajukan mereka?

Tidak. Apa yang akan anda dapati daripada sejarah, golongan-golongan yang ditangkap dan diseksa selalunya adalah golongan-golongan yang membawa percanggahan dari aspek ketuhanan. Kerana itu lah saya berani cakap saintis-saintis Barat dibunuh oleh gereja bukan kerana fakta sains mereka, tetapi kerana konsep ketuhanan dalam ilmu yang mereka bawa. Dan jika ada yang mengatakan saintis-saintis Barat itu sebenarnya telah masuk Islam pun, saya tidak akan menolaknya (wallahu a'lam)


Dan sekarang, kepada mana pula ilmu-ilmu (i mean sampah) ini mengajak kita? Jawapannya, sains, matematik dan lain-lain sampah ini sebenarnya telah mengajak kita untuk tidak percaya kepada Tuhan!


Dan akhir sekali, saya ingin tekankan konsep PECAH DAN PERINTAH.

Tentu anda pernah dengar mengenai konsep ini. Tetapi anda mungkin hanya menyangka ia hanya dalam aspek politik. Tetapi anda tidak perasan bahawa konsep PECAH DAN PERINTAH juga diamalkan dalam sistem pendidikan!

Kanak-kanak tidak kenal perbezaan di antara mereka. Orang dewasalah yang mengajar bahawa setiap manusia itu berbeza.


Pertama, daripada konsep ini, mereka berjaya melahirkan pelajar "pandai" dan pelajar "bodoh".
Mereka berjaya memecahkan kanak-kanak yang tidak pernah kenal perbezaan tersebut.

Kanan-kanak sukakan persahabatan. Orang dewasa mengajarkan mereka erti permusuhan


Kemudian, mereka berjaya pecahkan kepada aliran "sains" dan aliran "sastera".
Mereka tekankan kononnya terdapat perbezaan minda kepada kanak-kanak, sedangkan Allah melahirkan semua manusia itu sama.


Dan akhirnya pada peringkat tertinggi, mereka berjaya memecahkan kanak-kanak kepada bidang-bidang kerja. Saintis akan bergaul dengan saintis. Pakar ekonomi akan berbincang dengan pakar ekonomi. Guru akan berbincang dengan guru.

Dan akhirnya manusia itu akan berpecah-pecah kerana sejak kecil lagi mereka di ajar tentang "kasta".

Ada pelajar pandai, ada pelajar bodoh. Ada yang otak "sains", ada yang otak "sastera". Doktor tidak mampu bercakap mengenai ekonomi, jurutera tidak mampu bercakap mengenai agama, dan manusia itu akan menjadi sebodoh-bodoh makhluk dan sistem "kasta" moden telah mampu dicipta tanpa kita semua sedari. Semua ini lahir dari sistem pendidikan yang lebih bodoh dari binatang.

Anda dapat menilai sendiri bagaimana sistem pendidikan sekarang telah membahagi-bahagikan manusia kepada banyak-banyak kasta. Kasta doktor, kasta saintis, kasta cikgu, kasta politik, kasta. Anda dapat lihat sendiri bagaimana perangai orang-orang yang dikatakan "bijak pandai". Pernahkah mereka bergaul dengan golongan bawahan? Tidak, jika ada pun tak ramai.


Daripada sistem inilah manusia "kenal" golongan "bodoh" dan golongan "pandai". Daripada sistem inilah mereka kenal orang-orang otak "sains" dan otak "sastera". Dan daripada sistem ini jugalah lahir pemikiran yang mengasing-asingkan manusia mengikut pekerjaan mereka.

Cuba bayangkan kalau sistem ini tiada. Adakah wujud orang "pandai" dan orang "bodoh"?


Anda sendiri yang menilainya.............

----------------------------------------------------------

Tidakkah anda semua menyedari hakikat ini?


Saya suka mengkaji psikologi kanak. Bagaimana kanak-kanak berfikir. Kanak-kanak lahir dalam keadaan fitrah.


Mereka golongan yang suka bertanya, tetapi "orang-orang dewasa" sering kali memberikan jawapan yang menghampakan kepada mereka.


Mereka mahu kenal siapa Tuhan. Mereka ingin kenali hakikat alam. Tetapi "orang-orang dewasa" tidak pernah menjawab keinginan mereka.


Mereka ingin tahu tujuan mereka hidup, tetapi "orang-orang dewasa" mengatakan kepada mereka bahawa mereka hanya perlu berfikir mengenai "pekerjaan" mereka.


Dan sistem inilah yang telah merosakkan kanak-kanak, menjadikan mereka tidak lagi berjiwa manusia. Menjadikan mereka makhluk yang tidak tahu apa tujuan mereka hidup di dunia.

-----------------------------------------------------------

Antara komen yang diutarakan :

penulis cam menganggap manusia ni semua nyer jenis "spoon feed"..
semua nyer ke??

bukan maksud penulis sume org kena di spoon feed...

Tapi minda kita sendiri dah di'tune' utk menerima apa saja yg ada & tersedia tapi tujuan sebenar kita blaja, tak tau. Dan hanya bersifat keduniaan. Tu sbb kdg2 kita stress keja sbb boring, dah puas, etc, seolah2 takde apa2 lg utk dicapai melainkan duit & dunia.


Kalau kita fikir balik, kenapa kita kena blaja?
- Utk jadi pandai & mak bapak suruh.

Pandai utk apa?

- Utk jadi doktor, lawyer, engineer etc.

Kenapa kena pandai?
- Supaya dapat keja baik, dpt byk duit & keluarga bahagia.

Tapi kalau tak pandai macamna, xde orang nak tolong ke?
- Err....entah.


Fikir2kan... Allah ada disamping kita.

---------------------------------------------------------------
aku terpikir, knpe zaman sekarang, xder ilmuwan agung mcm ibnu sina, alkhawarizmi...xkan da xder genetic pandai lagi dilahirkan?..

agak2 kan, skang nie ada x owang yang pandai ilmu perubatan, kimia, math, angkasa lepas dalam satu2 masa...skang nie sama ada pandai perubatan ataupun math...sebabnya pendidikan kita yang menghancurkan kita..

kalo ikutkan dulu2, mana ada struktur persekolahan macam sekarang..dulu2 xbanyak kemudahan....nak kesekolah, jauh, cikgu, mungkin kurang...tapi orang dulu lebih berjaya dalam ilmu berbanding orang sekarang....

memang pendidikan kita sangat2 oriented, berstruktur sampai otak kita yang sepatutnya meluas jadi limited.... n bagi aku, belajar ikut silibus sebenarnya contoh terbaik untuk menutup minda kita...

macam style exam aku sekarang, kalau soalan tanya "evaluate the usage of vaccination"..kadang2 aku smpi susah nak dapat markah sebabnya markah hanya diberi kalau ikut skema jawapan...abih tu, terpaksa la ak hafal skema jawapan + buku teks tanpa menggalakkan ak berfikir atau mencari maklumat lebih...

aku ingat lagi kata2 seorang nie (ntah sapa owgnya), dia kritik pendidikan kita sebabnya, kalau ikutkan, dulu2 ramai orang kita dapat masuk cambridge, oxford, harvard...tapi sebabkan spesis pendidikan kita nie yang menghancurkan minda rakyat dia, xramai orang yang lepas masuk ke u sana, sebab pendidikan kita tidak melahirkan seorang pemikir...

=====================================================

Pendidikan kita tidak melahirkan seorang pemikir... ?

sistem pendidikan melahirkan seorang penghafal... siapa yg kuat menghafal, dia la dapat cgpa tinggi.. <----yang aku setuju gak hohoho ======================================== So TokOne ringkaskan cam ni je lah :

tiada prejudis untuk semua ilmu. Jumlah pengetahuan yang berbeda, nilai rezeki yang tidak sama, jarak langkah yang tidak selari atau perbezaan bulan dan matahari sekadar hadir bagi memperlihatkan pewarnaan penceritaan keindahan TUHAN.

Ok sambung esok lak...

2 comments:

phnomman 5:26 AM  

setuju!

pecah dan perintah lagi satu yang kronik..teknik dan vokasional

Anonymous,  9:37 AM  

A'kum TokOne.

Pendapat TOkOne secara amnya sama macam saya. Saya juga tahu pendidikan kita ada yg tak betul. Cuma saya tak tau apa dia secara detail.

Sistem pendidikan kita ni ada something wrong menyebabkan ramai org berjaya setelah pergi kursus motivasi atau selepas mendapat Degree tapi hanya mereka sahaja berjaya, anak2 mereka, adik beradik mereka ? Dan hati mereka ?

Saya ada abang sepupu kita namakan Abg J, kerja dgn sebuah Univ kerajaan sebagai pensyarah. Isterinya pernah bekerja sebagai Engineer di Petronas tetapi telah berhenti secara sukarela utk tumpukan kpd pendidikan anak2.

Abg J ni orgnya bukan ada PhD pun, isterinya pun bukan PhD, bukanlah org kuat di Univ tersebut atau di tempat tinggalnya pun. Tapi 2 org anak lelakinya Alhamdulillah adalah Hafiz Al-Quran.

Anak2nya tidak belajar di sekolah kerajaan, sebaliknya di hantar ke madrasah di luar negara selama bertahun2. Jadi kenapa anak2nya boleh menjadi Hafiz ? Saya tak tau, sampai sekarang saya masih belum merungkaikan misteri ini. Tapi yg penting, ada kaitan dgn pendidikan juga.

Seorang sepupu saya yg lain, menghafal Al-Quran pada waktu sekolah menengah dan Allah kurniakan dia rezeki dlm bentuk bisnis sendiri.

Kalau kita lihat, para ilmuan Islam zaman dahulu, mereka menghafaz Al-Quran pada waktu umur anak2 kita masih belum bersekolah dan kemudian menghafaz Hadis, tafsir, tauhid, fiqh dan pelbagai ilmu agama. Mereka tak terus belajar ilmu falsafah Yunani, ilmu matematik atau fizik, kimia bio, ilmu itu semua di pelajari setelah mereka dewasa.

Sistem kita bukanlah terbalik, tetapi pelajaran agama dan duniawi di ajar secara seiringan. Masalahnya ialah murid tersebut belum lagi memahami tauhid dan fiqh, tapi terpaksa lulus dlm matapelajaran matematik atau bahasa Malaysia tapi tak wajib lulus dlm "subjek" Tauhid atau matapelajaran Fiqh.

Cuba lihat, saya tulis Tauhid itu sebagai "subjek". Matapelajaran Fiqh tak lulus pun tetap boleh masuk sekolah asrama.

Sebab betapa matapelajaran agama ni agaknya utk sekadar melaksanakan Rukun Islam yg 5 je. Walhal Rukun Islam pertama, iaitu solat, dah tentu memerlukan fiqh dan tauhid. Sebab tauhid tak kuat, jadi anak2 tak dpt belajar khusyuk dlm solat. Bila tak khusyuk, tak de keseronokkan, rasa terpaksa sebab mak ayah suruh solat.

Lagi satu tak mengaji hadis nabi berkaitan solat jemaah utk org lelaki. Habis tu, dah mak ayahnya pun jenis tak solat kat masjid/surau.

Bila terpaksa, lama2 bila dah kerja sendiri takde org pantau, last2 solat last minit. Lama2 tak solat. Lepas tak solat, mulalah buat maksiat.

Tu yg bayi jumpa kat masjid, agaknyalah. Wallah hu'alam.

Banyak lagi, macam contohnya, Islam itu adalah agama peringatan. Tapi sistem pendidikan agama ni jenis sekerat jalan. Habis belajar agama sekolah rendah, sekolah menengah tak perlu belajar dah. Ada ke sistem pendidikan agama macam tu.

Tapi perasan tak TokOne, ramai dikalangan mereka yg mempunyai PhD adalah mereka yg wara', atau orang2 Tabligh, para murid2 kpd Tuan Guru Mursyid.

Saya berpendapat kerana mereka telah mencapai satu tahap dimana mereka dapati ada kekurangan pada segala ilmu yg mereka perolehi tetapi mereka tidak tahu. Mereka rasa mereka faham kekurangan tersebut, iaitu ilmu Allah, tapi sebenarnya tidak. Ini kerana mereka tidak dapat "punca" kepada kelemahan sistem pendidikan seperti yg Tuan tulis.

Begitu juga saya juga tidak memahami apa punca utama kelemahan di dalam sistem pendidikan, sehinggalah saya membaca artikel TokOne.

Izinkan saya utk copy-paste artikel tuan dan post di TKO (Tranungkite.net) utk tujuan diskusi. Kerana pandangan Tuan ini harus di bincangkan terlebih dahulu.

Maafkan jika saya terpaksa menegur TokOne. Lain kali Tuan jangan masukkan pengalaman peribadi Tuan seperti exam yg Tuan lalui kerana pembaca yg educated akan menilai bahawa tulisan tuan ini dipengaruhi unsur2 emosi. Sebaiknya jika ingin memasukkan contoh, ambillah contoh yg tidak berkaitan dgn Tuan. Oleh itu, saya akan copy-paste secara terpilih sahaja.

T.kasih.

  ©Template by Dicas Blogger.